Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1155 ggr
Fisken33
2009-02-22 10:29
0

NTLDR is missing.

Hej!

Ar ny pa denna delen av iFokus serien, annars ar jag pa modellbygge sidan for det masta, men nu har det hant nagot fantastiskt, jag tankte hora om det ar nagon som kan hjalpa mig med att losa.

Slog pa datorn haromdagen och fick detta medelande, NTLDR saknas, har lettat efter losningar pa internet och kommit sa langt att jag ska kopiera dom nodvandiga filerna till c: disken, men det kravs ett Administrators losen, vilket ska enligt internet losningarna vara det dagliga inloggnings losenet, men det funkar inte, har provat en losenordscrack men dom losenorden den hittar funkar inte heller, sa nu ar da fragan, vad gora nu, det jag har pa datorn vill jag hjarna inte bli av med, sa om det ar nagon som har en losning som utesluter att installera om alltihoppa vore jag tacksam.

Fisken33

Zpookey
2009-02-22 13:19
0

När du installerar XP så ska man ange ett lösenord för det högsta kontot på datorn…dvs Administratörskontot. Detta är ett konto som inte används mer än vid sådana här tillfällen.

I 99 fall av 100 så sätter inte användaren något lösenord på det kontot vid installtionen…och inte efter heller, så det är i regel inget lösenord på administratörskontot. Testa att helt enkelt trycka Enter när den frågar efter lösenordet.
Lösenordscrack? Det hade jag nog undvikit om jag hade varit du….risken är att du förstör kontona helt.

Fisken33
2009-02-22 18:19
0

Ok, har redan provat att enbart trycka Enter dar men det funkar inte i alla fall, det ar inte heller det losen jag loggar in med heller, finns det andra satt att losa det pa?

Zpookey
2009-02-23 01:12
0

Antar att du har XP home då eller hur?

Det du kan göra är att sätta hårddisken i en annan dator som en slav-disk och kopiera in filen som saknas den vägen.

Fisken33
2009-02-23 06:02
0

Ja jag kanske skulle ha specifierat dom sakerna lite battre ocksa, det ar ju tyvarr en laptop jag har och ja det ar XP, och till raga pa allt bor jag i Kina just for tillfallet, den anda cd:n jag har till datorn ar en systematrstallnings cd och den gar det vall inte att hamta filer i fran antar jag, det fanns visst en sida enligt internet dar man kunde lada ner dessa filer men den funkar ju givetvis inte harifran, delemat ar ju att jag har for tillfallet en massa viktiga saker pa disken som jag inte vill bli av med, sa jag kanner mig lite desperat har.

Men om det du namde fungerar med en laptop ocksa, vilket jag formodar? spelar det nagon roll om dessa filer kommer fran ett annat operativ en orginalet, och maste dom vara fran ett svenskt XP?

Bogey
2009-02-23 10:12
0

Har du provat detta? (tips på svenska)

Eller detta? (tips på engelska)

Lite tips som kanske kan hjälpa dig.

Fisken33
2009-02-23 17:10
0

Far prova det, Tack for all hjalpen.

Fisken33