Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1588 ggr
staketkusken
2009-02-22 16:13
0

Länk till

Bra virus program?
Kännz som jag har fått mycket muffins i min….

[PeterWem]
2009-02-22 16:51
0

Har du väl bilvit smittad behöver du en cocktail. Avira antivirus kör jag som är gratis, men du lär behöva scanna med superantispyware och malwarebytes antimalware först två runder.

Googla och du finner.

guraknugen
2009-02-22 17:07
0

Happy99.exe var väl ett bra virusprogram på sin tid? Fick det själv i min epost lite då och då, men körde det givetvis aldrig, så jag vet inte hur effektivt det var.

Fast du kanske menade antivirusprogram, i och för sig.

Bogey
2009-02-22 19:58
0

#2 Haha du är lustig du. Om jag hittar min gamla diskett med samlade virusprogram som jag lyckats "fånga" kan jag bidra lite ;-)

#0 Här är en lista på antivirusprogram och hur bra de är på att hitta olika virus.

Länkar till några som finns helt gratis för hemanvändare

Avira Antivir

Avast (finns även på svenska)

De 2 är de bästa jag känner till som är helt gratis för hemanvändare. Alla som är testade bättre enligt listan ovan kostar pengar även för hemanvändare. Åtminstone vad jag kunnat se.

Zpookey
2009-02-23 01:24
0

Listan som #3 länkar till skulle jag ta med en nypa salt Tungan ute
En grekisk sida som sätter ett näst intill okänt grekiskt antivirusprogram högst upp och som är reklamfinansierade av antivirustillverkare. Testare ska vara opartiska på alla sätt.

Bogey
2009-02-23 10:16
0

#4 sant, sant. Ärligt talat källkollade jag inte direkt.

I vilket fall är de 2 gratisprogrammen jag tipsar om väldigt bra. Har testat båda men fastnade för Avast för några år sen då dess uppdateringsfunktion var överlägsen Avira's, men det kan ju ha ändrats sen dess.

guraknugen
2009-02-23 19:09
0

Själv har jag kört ett antal varianter genom åren, med olika resultat:

1. Windows 98 på ny dator 1999 som hade McAffee (felstavat?) förinstallerat. Hade det till gratisperioden var över och det fungerade väl, antar jag. MÄrkte inte av något virus i alla fall.

2. Letade efter gratisalternativ och fann Avast, vilket funkade hyggligt. Den hittade ett och annat virus, men oftast hittade jag det själv först. Inte så svårt kanske, när man får epost med filen ”happy99.exe” som bilaga. Inget man klickar på frivilligt precis… Men inte hade jag behövt någto antivirusprogram för det, precis.

3. Nu blev jag allt mer unik genom att fortfarande ha Windows 98 på min burk. Provade dock Windows 2000 och fann att det fungerade något bättre, men att skrivardrivrutinen till min skrivare gav sämre utskrifter och färre finesser än den för Windows 98. Kommer inte ihåg vilket Antivirus jag använde till detta, men troligen Avast fortfarande. Testade även Windows XP när det kom, men då blev min dator olidligt slö, så det var bara att slänga ut å det brutalaste. I ungefär samma veva slutade jag helt med piratprogramvara, så då var jag ju tvungen att återinstallera Windows 98 igen. Det följde ju med datorn och var därmed betalt och lagligt.

Nu var det dock något med Avast och Windows 98 från och med någon viss version, kommer inte ihåg vad, men av den anledningen bytta jag till AVG från Grisoft, vilket jag tyckte fungerade bra.

4. Ny laptop och Windows XP. Året var 2006 och det var mellandagar, 2007 var nära. Medföljande antivirus är Norton, vilket åkte ut illa kvickt till förmån för AVG igen. Funkade också hyfsat. De virus jag fick hittades.

5. Till sist vågade jag äntligen göra det jag tänkt göra sedan åtminstone 2002: Prova ett nytt operativsystem. Installerade detta parallellt med XP under en övergångsperiod för att kunna experimentera med det nya och ha kvar det gamla ”i fall att”… Antivirusprogram? Inget, åtminstone inget som jag har gående i bakgrunden. Har ett som heter ClamAV som jag brukar skanna igenom hårddisken med lite då och då, några få gånger per år. Det enda den brukar hitta ligger på min XP-partition och jag tror det är virus som Norton eller AVG tidigare hittat när jag körde Windows och lagt i karantän. KÄnns skönt att inte behöva oroa sig för några virus och ändå inte behöva köra något antivirusprogram. Det ska visserligen finnas en handfull virus för mitt operativsystem, men allihop är helt harmlösa om man inte med berått mod lättat på grundsäkerheten, och varför skulle jag göra det?

Ska ju uppgradera i april när nästa stora uppgradering kommer och då funderar jag på att testa de virus som finns och se om de gör någon skada. Tänkte nämligen installera den nya versionen ”från scratch” och då kunde man ju passa på att leka lite innan man sopar rent hårddisken (efter att man gjort sina säkerhetskopior förstås på en extern hårddisk).

Får ju läsa in mig på de olika virusen först så att jag inte kör ett virus som går in och fipplar i BIOS eller så, för SÅ roligt ska jag inte ha… Och så kommer jag givetvis att dra ut nätverkskabeln och stänga av det trådlösa (är visserligen alltid avstängt, men ändå) så att datorn blir helt isolerad från omvärlden.

vitvin
2009-02-25 15:00
0

vad hittar man bra vius program

Bogey
2009-02-25 16:04
0

#7 Se länkarna i mitt inlägg #3 ovan. Det är i.a.f. 2 ställen att hitta dem på.

guraknugen
2009-02-25 18:57
0

#7: Ser att mitt inlägg #2 hjälpte föga… ha ha ha