Skicka bilder
Jag skickade ett par bilder via Yahoo till någon. Sen kollade jag bilderna i sänt. När jag öppnat en bild och klickar på nästa så finns det en massa bilder från XnView med i mailet jag skickade! Jag skickade mailet vidare till en annan mailadress jag har och det var likadant. Det fanns en massa bilder bifogat fast till viss del andra bilder än i det mailet jag skickade till den första mailadressen. I båda fallen var det mest bilder jag aldrig sett förut!
Bara ett par var mina egna som jag har på datorn.
Vad ska jag göra för att inte skicka fler bilder än vad jag vill skicka?
Tacksam för hjälp.
Ingen aning, undvika Yahoo, kanske?
Håller med. Använd dig av riktiga mailprogram 

Vilka mailprogram är riktiga? Och gratis!
Hade hotmail för några år sedan och fick massor med skräpmail. Likaså med Tele2. Nu har jag Telia fast det använder jag inte!
Yahoo får jag aldrig skräpmail i i alla fall!
Vanligtvis i Yahoo mail så bockar man i vilken/vilka bilder man vill skicka. Då kommer aldrig några andra med utan bara förbockade.
Om du skickar bilder och det kommer med bilder som inte är dina (!) så låter det som du antingen har delat nätverk (har du krypterat din router?), eller är med in någon Group som delar mappar?
Jag skulle då leka dator-detektiv om bilder som inte tillhör mig börjar dyka upp i sända mail…!

Jag är kass på datorer!
Men jag har inte delat nätverk och är inte med i någon Group som delar mappar. Har inte en aning om routern är krypterad.
Använder Telia om det har med saken att göra. Har inte trådlöst. Jag såg för en tid sedan att det låg bilder i en mapp som jag tittat på på nätet. Jag kände igen dom från olika sidor. Nu det som bifogades i detta mailet var det mest bilder jag aldrig sett! Möjligen att dom kan ha funnits i någon tråd någonstans jag öppnat men inte tittat på allt i den tråden. Fast det känns inte så troligt ändå. Sparat ner dom bilderna jag känner igen har jag inte gjort. Något i datorn har valt att spara ner dom. Och jag kan inte så mycket så jag fattar varför dom sparats ner.
Ruggigt. Att få med bilder som du inte vill få med alltså.
Det beror dock inte på om du har delat nätverk etc, utan på att du använder ett mailsystem du inte behärskar :-)
När det gäller e-post finns det två vanliga varianter: webbmail och e-postprogram som du kör på datorn.
Yahoo, Hotmail etc är webbmail (går iofs ofta att använda med e-postprogram också - men de flesta använder dem som webbmail).
Vill du ha koll på vad du skickar etc, så skaffar du ett e-postprogram (antar att du kör Windows, och då tror jag Outlook finns… kolla!).
Sök efter inställningar. Här är en sida jag hittade, vet dock inte om den har det du behöver: Kanske en sida som hjälper dig ställa in Outlook…
En fördel med webbmail är att du kan läsa mailen på alla internetanslutna datorer, något som iofs går även med e-postprogram, men det blir småbökigt och är inget jag rekommenderar.
Däremot kan du använda båda typerna (för bra funktion krävs att Yahoo har funktionen IMAP). E-postprogram hemma och när du ska skicka bilder, alltså det du har problem med. Och webbmail när du är vid någon annan dator.
Oj, det blev långt *s*
Alternativ för att slippa allt jag skrivit om är att lära dig Yahoomailen. Som vanligt alltså, RTFM :-)
Vill även tillägga en sak. Att du får mycket skräpmail med Hotmail beror på att du spridit ut din mailadress för mycket, och/eller att du inte ställt in ditt program väl.
Vilka mail som skickas till Yahoomailen eller Hotmail är inget som systemen kan påverka, däremot vilka som du får i inboxen.
Jag använder själv mest webbmail, och får ytterst sällan spam.
Man kan ju ha två eller flera epostadresser. En som man inte bryr sig så mycket om och använder vitt och brett till allt, och en mer viktig som man använder för lite viktigare saker. Då borde det mesta av skräpposten hamna på på den ”oviktiga”.
Annars på frågan vad man ska använda är ju en bra fråga och som med mycket annat är det lite religion över det hela. Själv använder jag, när det gäller webbmail, GMail och det kan man ha både den ena och andra åsikten om. Vad man själv tycker märker man först när man provat.
När det gäller epostklienter är det samma krig där. Tycker man inte om den som någon annan tycker blir det lätt en fånig sandlådedebatt. Kan bara säga vad jag själv använder, så kan den som vill prova själv eller bara förkasta direkt utan att något sandlådekrig behöver bryta ut, och det är Opera M2, alltså den som ingår i webbläsaren Opera. Har även provat Evolution och den har jag heller inget emot, men jag vet inte om den finns för Windows, som kanske inte är en alltför vågad gissning att du har.