Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1996 ggr
camsip
2009-03-08 22:49
0

Spärra chat?

Hej

Finns det något sätt att spärra chat på någons dator (min sons)utan att han kan återställa det själv?

Han är lite utav en expert på datorer så det kanske kan bli svårt.

johan
2009-03-08 23:12
0

Att spärra all form av chat, inkl. sådan som sker i webbläsaren är kräver nog en del jobb, men en bra start är att instalera Windows Live Family Safety. Där kan du styra med vilka personer och vid vilka tider som din son kan chatta med Live Messenger och var och hur han får surfa.

Du kan också se loggar på innehållet i chattandet.

>> Windows Live Family Safety

Mvh // Johan

johan
2009-03-08 23:18
0

Måste förtydliga att detta ska alltså installeras på både din sons och din dator.

Mvh // Johan

Inkanyezi
2009-03-08 23:20
0

Nja, om han är lite av expert så är det nog inte möjligt.

Han kan ju till exempel ha ett system på ett USB-minne som han startar datorn med, och så kan han göra vad som helst utan att det ger några som helst spår.

Om man har en brandvägg som är inbyggd i en router som datorn kopplas upp med, så kan man spärra adresser där så att de inte går att komma åt från en dator som kopplas genom routern, oavsett vilket system datorn körs med. Förutsättningen är så klart att man vet vilka nätverk (adresser) som man inte vill att de ska finnas tillgängliga. Windows Live Family Safety gör någonting liknande, men på enklare sätt. Det fungerar dock enbart på Windows och bara på systemet där det är installerat. Man kommer lätt runt det med en USB-sticka med Linux (exempelvis Exton-Puppy).

Och även om brandväggen i routern kan stoppa vissa adresser, så kan man ju gå förbi routern och ansluta datorn direkt till modemet när man är "lite av expert".

Så jag tror att om det är ett problem med chattandet så är det ett socialt problem snarare än ett tekniskt problem, och man bör nog i första hand söka lösningar med andra medel än tekniska.

camsip
2009-03-09 00:02
0

Tack så mycket för era svar,får se hur jag löser det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Gustav-IV
2009-03-09 18:13
0

Varför vill du spärra möjligheten till chatt? Det finns ju andra sätt att kommunicera på.

camsip
2009-03-10 12:07
0

Jag vill spärra möjligheten till chat eftersom min son har daglig kontakt där med en som har mycket dåligt inflytande på honom.

Läs under tonåringar  Några råd?

Hjortronsylt
2009-03-10 12:34
0

Har tonåringar, vet vad du menar. Och när ens barn är i fara så gör man allt för att skydda dom.

Har dom bara kontakt via MSN? Inte via mobil eller träffas?

Nu blir jag säkert inte omtyckt här och det är inte meningen att "predika" (förlåt!), men så länge det är du som betalar för bredbandet och han bor hemma, så är det du som bestämmer vilka regler som gäller.

Så rent tekniskt. Även om du tar bort möjligheten till chat via Msn/datorn, så finns det möjlighet till både Web-messenger, Yahoo och otaliga andra chattar. Även i mobilen går det att få MSN. Man behöver inte ens vara ett tekniskt snille för att lista ut hur man gör, tonåringar hittar alltid nya vägar. Alternativet är att avsluta internetabonnemanget helt hemma, som en drastisk åtgärd. Det kan han ju i alla fall inte få igång, hur tekniskt duktig han än är.

camsip
2009-03-10 15:52
0

De träffas inte eftersom hon bor i Usa ,men hon har varit här på besök.Är dock ej välkommen mer.

Har spärrat hans mobil för utlandssamtal.

Inkanyezi
2009-03-10 22:11
0

Man kan inte spärra en mobil för utlandssamtal, men man kan spärra ett abonnemang. Om mobilen är öppen är det bara att stoppa i ett annat simkort och prata på. Det är dessutom billigare om man exempelvis använder Lycamobile. Ett annat alternativ är att använda ett telefonkort där man ringer upp ett nummer i Sverige och sedan kopplar vidare. Den metoden funkar också när abonnemanget är spärrat för utlandssamtal. Så för en relativt billig peng kan man fortsätta prata med utlandet.

Jag har ganska svårt att tänka mig att en förälder ska kunna hindra en tonåring från att hålla kontakt via tekniska medel. Det är ju också ett ganska stort intrång i den privata sfären, så jag tvivlar mycket på nyttan med att ens försöka. Jag skulle definitivt inte göra det.

Om det handlar om någon slags brottslig verksamhet bör man nog prata igenom det ordentligt. Om det mer handlar om att man inte gillar personen eller relationen, så kan man ju markera det tydligt, men att sätta upp tekniska hinder är nog kontraproduktivt.

Gustav-IV
2009-03-11 14:15
0

Du säger att killen är duktig på datorer… Då är det kört för dig att spärra hans kontakter med andra, om du inte helt enkelt tar datorn från honom.