Egna Ikoner med Pixelformer
Jag har testat att göra egna ikoner med Pixelformer.
Jag har hittills bara testat att byta ut 2 ikoner på skrivbordet. När jag startar upp datorn idag igen så är ikonerna ändrade till en ikon som finns bland de oridinarie i windows.
Hur gör man för att ikonen jag gjort ska ligga kvar ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Har ju inte Windows, men när jag gör ikoner så gör jag bara vanliga bilder i exempelvis GIMP (går givetvis bra med vad som helst som man kan rita med, men jag kan inget annat än GIMP och kanppt det, eftersom jag är mer intresserad av ljud än av bild).
Sparar dem oftast i PNG-formatet, men egentligen är väl SVG att rekommendera, för att de inte ska bli beroende av någon särskild upplösning, men jag har inte orkat sätta mig in i något vektorgrafikprogram än och tänker väl inte göra det heller. I och för sig kan man göra vektorgrafik med OpenOffice.org Draw, men jag hittade en liten bugg där som gjorde att jag tappade sugen… Kanske provar igen när jag ser att buggen blivit markerad som ”löst”.
När jag gör mina PNG-bilder brukar jag göra dem 480×480 punkter stora, så ser de fina ut även när man gör ganska stora ikoner. Jag brukar ju göra de viktigaste eller oftast använda ikonerna betydligt större än de övriga (högerklicka på ikon på skrivbordet, välj ”sträck ut ikon”, klicka i handtag och dra till önskad storlek) och då blir det fult om jag exempelvis gjort en ikon på bara 48×48 punkter när jag drar ut den till kanske några centimeters storlek på skärmen.
Men som sagt så har jag inte Windows. Måste man ha särskilda program för att göra ikoner i Windows? Låter ju mycket märkligt och väldigt onödigt… Annars kan man göra ICO-filer i GIMP, men jag vet inte om det funkar så bra och kan ju inte testa heller. Har för mig att jag testade med en gammal version av GIMP i Windows 98 för 5-10 år sedan, men att det inte funkade…