Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1359 ggr
Jenna-Gun
0

FTP Commander? (svensk)

Är det någon som kan
tala om för mej hur jag kan göra
med FTP Commander? (svensk)
Jag kan inte få det att funka.
Gör nått fel men vet inte vad.
Snälla jag blir tokig om jag
inte kan göra nått med
hemsidan. Har massor
med material som ska in.
Kanske du kan hjälpa mej
via MSN eller mail.

Jenna

Jenna-Gun
0

Är det ingen som kan hjälpa mej :(

guraknugen
0

Kanske inte är så många FTP commander-användare här på forumet?

Måste du använda just FTP commander? Vet ju inte vilket operativsystem du använder, men de som inte skriver något om det brukar använda någon version av Windows. Kan du inte bara använda den vanliga filhanteraren? Explorer alltså, eller utforskaren som den heter på svenska. Eller har den inget FTP-stöd? Jo, det är klart att den måste ha.

Jag höll själv på att larva mig med diverse olika FTP-program tills jag kom på att min filhanterare hanterade FTP på ett, för mina behov, alldeles utmärkt sätt. Man ska inte gå över ån efter vatten.

Jenna-Gun
0

Windows XP

IE7

Filhanteraren?

guraknugen
0

#3: För att förtydliga så citerar jag mig själv i ?2:

”Explorer alltså, eller utforskaren som den heter på svenska.” Denna är väl en filhanterare.

Inkanyezi
0

Jag har provat att göra det i Explorer, men den envisas bara med att säga att den inte hittar servern; kanske det funkar med någon regndans för att logga in, men direkt i filhanteraren som i Gnome funkar det inte med Explorer.

Tack för tipset förresten, det hade jag aldrig provat; jag använde ftp från kommandoraden för att lägga upp mina webbmappar. Det lär nog bli lite enklare att bara dra och släppa. Inte så många tecken att skriva, och bättre överblick över strukturen.

Till OP:

Olika varianter av "Commander" brukar ha samma system, två fönster där man kan flytta och kopiera mellan fönstren. Man märker filer med mellanslag, navigerar med pilarna och använder en eller annan funktionstangent för att kopiera eller flytta filer. Del raderar filer; det gäller väl att hålla reda på var man är så att man inte raderar fel… Och så måste man så klart logga in på ftp-servern.

guraknugen
0

#5: Okej, då går det kanske inte med Explorer då. Det var bara en chansning. Använder ju inte Windows, så jag vet ju inte. På den tiden jag gjorde det, så använde jag lite olika FTP-program, men kommer knappt ihåg vad de hette. Tror Windows Commander kalrade ftp i alla fall. FileZilla hette ett annat, om jag inte minns fel. Har för mig att jag inte hade några problem med något av dem. Enda problemen var i så fall var jag skule skriva vad i inställnignarna för respektive konto, men det brukade lösa sig efter lite pillande.