Email-program
Jag har två datorer. XP sp3 där jag har outlock express. Vista sp1 där jag har windows live mail.
Jag skulle vilja ha ytterligare ett till fristående installerat på datorn så att jag kan ta hem privat mail till ena programmet och använda det andra till tex sidor jag reggar mig på nätet.
Går det att ha två fristående email-program installerade. I så fall vilka kan jag ta hem och vart. Helst från sidor där det står på svenska.
Vill inte ha så att jag måste gå in via en webläsare eller logga in nånstans på nätet.
I och för sig kan du ha flera e-postprogram på datorn, men varför inte helt enkelt ha båda mailkontona på samma program?
Gustav-IV som jag skrev så vill jag skilja så jag får den privata mailen i ett program.
Nu förstår jag nog inte. Outlook express är ju ett program.
Mitt förslag är alltså att du tar emot mail från båda kontona till samma program. Där skiljer du dem åt så att de hamnar i olika flikar.
Vill du köra två program, så visst. Men jag förstår inte vitsen med det.
Och vart i outlock och windows ändrar jag så dom hamnar i olika flikar/mappar direkt när det kommer mail. Jag vill inte hålla på och sortera efter jag läst dom utan dom ska hamna separat på en gång.
Hej igen.
Jag vet inte, eftersom jag inte använder Outlook, men på den här länken hittade jag en variant: http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=816217
Det finns dock mailprogram som är bättre lämpade för flera konton än vad Outlook express är, tex Thundebird, som finns på svenska: http://www.mozilla.com/thunderbird
Tack för länkarna. Jag kikade som hastigaste på outlocken och den blir nog lite knivig att få att funka så som jag vill ha det.
Ska kika på thunderbird senare. Då du ger den länken så utgår jag ifrån att den funkar även utan firefox som webläsare.
Vet inte hur det funkar i Outlook, men i Opera M2 (och säkert många andra) behöver man inte tänka på det där över huvud taget. Det skapas mappar automatiskt för lite allt möjligt. En med allt som innehåller bilagor, en med e-post till/från ett konto, en med e-post till/från ett annat konto och så vidare.
Klickar man på en kontakt i kontakt listan så får man se all e-post som skickats till och från den personen (precis som i GMail och så vidare). Inga filter behöer skapas manuellt, men vill man det så går det också bra. En mapp innehåller all e-post som innehåller bifogade musikfiler, en med bifogade dokument, en med bifogade filmer och så vidare. Givetvis slipper man se allt på en gång, utan man kan dölja och visa lite som man vill.
Lagom mycket är dolt från början som man kan få fram medelst det vanliga musklickandet på en liten fyrkant med ett litet plus inuti och så vidare. Sedan kan man se all e-post man skickat (tyvärr felöversatt till ”sänt” från engelskans ”sent”, som ju egentligen betyder ”skickat” i detta sammanhang, men skit samma), allt man skickat som ännu inte skickats (om man exempelvis lagt dem i kö), all mottagen e-post och så vidare. Sändlistor och kanaler hålls också separerat från övrig e-post.
Givetvis kan man sätta etiketter på sin e-post om man vill, eller skapa ett filter som gör det automatiskt åt en. Skräppostfilter finns redan och är enkelt att utöka. Tror det utökar sig självt när man slänger något där manuellt också.
Guraknugen tack för ditt svar.
Tror dock att jag fått till det med outlocken.
Jo, det var väl det som var syftet med mitt svar. Att jag nämnde just Opera M2 beror bara på att det är det enda e-postprogram som jag kan. Det fungerar säkert på liknande sätt i alla andra program, men det får ju den som använder programmet forska djupare i, i så fall, och det har du tydligen gjort…
Bra att det löste sig.
Du kan istället för att ha ett mail-konto du använder för regning på skumma sajter så kan du använda Mailinator.
Den skapar din påhittade mailadress t.ex "annia@mailinator.com" eller "vadsomhelst@mailinator.com" sedan går du till sidan och skriver fakemailadressen du använda och vips så finns registrerings mailet i en inkorg som raderas efter 24h.
Jag använde själv ibland en liknande, men det var ett tag sedan så jag kommer inte på vad den hette… men det var samma princip. Man behövde inget lösenord heller, så vem som helst kunde läsa ens inkommande och högintressanta e-post (100% spam)…
Krycke tack för ditt förslag. Men det är sällan jag reggar mig på sidor på nätet överhuvudtaget. Om jag är minsta tveksam över en sida som jag ändå vill regga mig på så har jag en nätadress som jag använder vid registrering och kan senare ev ändra till en av de vanliga så jag får hem ev mail till min dator.