Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2736 ggr
[Vargnatt-]
2009-03-20 13:46
0

Batteriladdare?

Jag har en fundering om min bärbara dator. Batteriet i den är slut, och den äter upp strömkablar som jag har i så jag kan inte ladda batteriet med hjälp av kabeln.

Finns det ingen batteriladdare för bärbara datorers batteri?  Skäms

Gustav-IV
2009-03-20 17:41
0

Om batteriet är slut hjälper det ju inte med någon batteriladdare… Eller hur menar du?

Och vad menar du med att den "äter" strömkablar? Går de sönder? Brinner de upp? Gäller det kablarna i datorn eller externa kablar?

Och vad menar du med batteriladdare? Att du ska plocka ut batteriet och ladda det externt? Är batteriet slut som du säger, hjälper ju inte det. Nog måste det vara bäst att använda sig av den laddningsfunktion som finns i datorn?!

guraknugen
2009-03-20 18:49
0

#0: Det där med ”äter upp strömkablar” lät ytterst intressant. Hur menar du? Jag vet, samma fråga som i 1, men nu är vi i alla fall minst två som undrar.

[Vargnatt-]
2009-03-20 19:17
0

Alltså, batteriet är helt urladdat, skulle jag kunna ladda upp det så skulle det funka igen men kan inte med hjälp av strömkabeln eftersom datorn äter upp den så det jag undrar är om det finns en extern laddare?

Med att den äter upp den menar jag att den smälter kabeln, bästa sättet jag kan säga det på. Just nu sitter den sista kabeln helt fast i det hål man stoppar in dom i, jag får inte ut den därifrån för datorn har "ätit upp" den.

Gustav-IV
2009-03-20 19:58
0

#3. Om kabeln smälter så är det fel på laddelektroniken och jag rekommenderar starkt att du låter en verkstad kolla på datorn.

Dels är det stor brandfara, dels är batteriet mycket troligt trasigt (inte bara urladdat).

guraknugen
2009-03-20 20:12
0

#3: Det där låter ju som att det är skrota och köpa nytt som gäller…

Låter som att felet sitter i själva datorn, men samtidigt tycker jag nog att den yttre enheten borde vara strömbegränsad och då ska ju kabeln inte bli så varm att den smälter.

Som förtydligande och lite grundläggande ellära, kan jag nämna att det som har betydelse för hur varm en kabel blir är strömmen som flyter genom den och kabelns tvärsnittsarea. Ju mindre tvärsnittsarea desto varmare kabel och ju högre ström (I, anges i Ampere som förkortas A) desto varmare kabel.

Spänningen (U, anges i Volt som förkortas V) har ingen som helst betydelse när det gäller temperaturen i kabeln, mer än att vid samma effekt ger högre spänning en lägre ström, vilket i sin tur ger lägre temperatur i kabeln.

När det gäller likström har vi några enkla och grundläggande formler att komma ihåg:

Likström:

P=U·I, där P är effekten, mäts i Watt som förkortas W.

U=R·I, där R är resistansen, även kallad ”motstånd”. Mäts i Ohm som förkortas O.

När det gäller växelström finns en massa saker att tänka på, men vi ska inte bli för avancerade här. Kan i alla fall nämna en sak:

p=u·i·cos f

Ofta använder man små bokstäver (gemener) när man räknar med växelström, i övrigt betyder bokstäverna samma sak.

Mäter man spänningen eller strömmen med ett oscilloscope så upptäcker man att det ser ut som en sinuskurva, alltså ungefär så här: ?

Formmässigt ser en sinuskurva ut exakt likadant som en cosinuskurva, men det skiljer i tid räknat.

I många fall är strömmen eller spänningen fördröjd lite och skillnaden (i ° eller radianer) brukar man ange som f (fi). Om ingen skillnad finns så blir cos f=1 och då blir p=u·i·1=u·i. Om lasten är exempelvis lysrör, elmotorer eller vad det nu kan vara, är det dock troligt att ström eller spänning är fördröjd. Effekten blir då lägre än u·i, eftersom cos f < 1.

cosinus (förkortas alltså cos, om nu ingen fattat det) av vad som helst är alltid lägst 0 och högst 1, alltså 0 ? cos f ? 1.

Så där, nu har vi skrapat lite på ytan i detta. Kanske för mycket information, men man måste inte läsa allt…

Tyst

Ville bara ge en lite tydligare bild av vad som händer, vad som orsakar att kablar (eller i alla fall dess isolering) smälter och sådant.

Ofta finns någon form av strömbegränsning i nätaggregat, laddare och liknande. Strömmen känns av och om den överstiger en viss nivå så sänks spänningen, vilket gör att även strömmen sjunker lika mycket om lasten är konstant.

Strömmen kommer i praktiken därför att begränsas till en viss förutbestämd nivå. Märkligt nog smälter dina kablar ändå, vilket kan betyda att kablarna är underdimensionerade eller att strömbegränsning saknas eller inte fungerar.

Strömbegränsning brukar också göra att aggregatet är kortslutningssäkert, men visst kan saker gå sönder ändå.

Inkanyezi
2009-03-20 21:12
0

Och såna här nätaggregat har varken ren likström eller sinuskurva, utan de har en högfrekvent hackad ström som ger tiotusentals små "spikar". Det finns kondensatorer i aggregatet som dämpar det, och den runda klumpen på tråden (ferritkärna) dämpar också de där spikarna, som annars skulle ha gett högre ström.

Men om din dator kortsluter spänningsaggregatet och kabeln blir för varm av det så är det ju fel på båda. Kabeln ska tåla all ström som aggregatet kan ge, sedan ska strömmen begränsas av spänningsaggregatet, om det till exempel är kortslutning.

Så det bästa du kan göra är troligen att skaffa nytt; det är ett lite säkrare kort än att försöka reparera. Ny dator alltså, med nytt spänningsaggregat.

guraknugen
2009-03-21 00:26
0

”Ren” lik- respektive växelström i ordens hundraprocentiga bemärkelse finns ju ingenstans, men det har ju ingen betydelse i detta fall, lika lite som absolut vacuum och ideala förhållanden i största allmänhet, men när det gäller kablars smältande så är det strömmens effektivvärde som har betydelse.

Bara svävade ut lite runt ämnet på ett grundläggande plan. Switch-tekniken kändes lite som överkurs i sammanhanget, trots att den i högsta grad är inblandad i dagens nätaggregat i de flesta sammanhang. En approximation till ren likström i detta fall duger gott i resonemanget. För hög ström och/eller för tunna kablar, så smälter skiten helt enkelt. Det behöver kanske inte vara mer komplicerat än så.

Ville bara lägga till lite information om vad ström och spänning är för något, eller i alla fall hur de olika elektriska storheterna är beroende av varandra, utan att det hela blir för långt. Växelspänning var kanske lite onödigt att ta upp i sammanhanget, men eftersom jag tog upp likspänning ville jag även nämna några ord om dess ”motsats” eller hur man nu ska uttrycka sig.

Visste inte att det skulle sticka så mycket i ögonen på folk.

Någon med behörighet får väl radera skiten då. Jag skiter i vilket.

Inkanyezi
2009-03-21 10:26
0

Å, lite petig bara, men det var inte illa ment…

Men grundidén är just det, effektivvärde på strömmen, och här har det blivit för högt, så att kabeln blir för varm, fast det ska finnas skydd för det i apparaten.

Det är risk för betydligt värre saker än en trasig sladd eller pajad dator. Det kan faktiskt börja brinna, med alla de tragiska följder en brand kan ha. Så den där laddaren ska absolut inte användas mer, eftersom den ger för hög ström när den är kortsluten.

Felet på datorn kan vara tämligen enkelt, kanske inte ens är något fel på den; det kan ju vara själva kontakten som var kortsluten. Men det kan ha skadat kontakten i datorn, och det är inte lätt att laga någonting som sitter på ett moderkort till en bärbar.

OP: Om du inte direkt vill skaffa ny dator, så skaffa åtminstone ett nytt nätaggregat. De finns exempelvis på Kjell & Company.

guraknugen
2009-03-21 12:28
0

#8: Nej, innerst inne vet jag väl att det inte vare illa ment. Det var inte mitt heller; jag tar i lite i överkant ibland bara…

Jag tror att det är fel i själva datorn, för jag tolkade #0 som att hon använt flera olika nätaggregat coh bränt kablarna i allihop, jag citerar:

”…och den äter upp strömkablar som jag har i…”

Strömkablar i plural alltså.

Framgår dock inte om hon bytt bara själva kabeln mellan aggregatet och datorn eller om hon bytt hela aggregatet med kabel och hela skiten. För i sista fallet är det ju i så fall mycket märkligt att samtliga aggregat ger för hög ström…

Det låter som att hon bytt själva kabeln mellan aggregatet och datorn. Funderar lite på vad som kan vara orsaken. Om exempelvis aggregatet ger för hög spänning skulle man kanske kunna få detta fenomen, men det beror på hur elektroniken ser ut i själva datorn. Funderar på  om i så fall den för höga späninngen i sin tur kan ha förstört något i datorn så att ingången är mer eller mindre kortsluten. Det skulle kunna förklara det hela, men samtidigt finns väl ytterligare några teorier som man kan ha. Enda sättet att veta är att felsöka och det kan vi ju inte utan aggregat och dator.

[Vargnatt-]
2009-03-22 13:55
0

Tack för era svar :)