Kontofrågor om windows vista
Hej!
Min mamma har nyss köpt en ny dator med Windows vista inbyggt. Hon är administratören, alltså första kontot. Och jag har ett eget konto. Nu till sak
Jag skulle installera Firefox, men det stod att jag var tvungen att ha administratörens tillåtelse. Är det så att jag inte kan installera någonting på mitt konto utan måste gå in på min mammas?
Väldigt tacksam för svar!
Mvh Isabelle
Kan inte Windows, men det BORDE vara så i alla fall, om man är intresserad av att systemet inte ska vara allt för riskabelt.
Helst skulle din mamma inte heller ha administratörskonto som enda konto. Administratörskonto använder man ENDAST när man verkligen behöver det. När man bara använder datorn bör man ha ett konto utan rättigheter till att fippla med systemet. Detta alltså av säkerhetsskäl.
Liten detalj också bara: Windows är inte INBYGGT i datorn. Det är förinstallerat. Det går alldeles utmärkt att installera något annat om man hellre vill ha det. Det är också möjligt (tror jag, för det var strul med det när Vista var nytt, har jag sett någonstans) att installera andra operativsystem ”vid sidan av” Vista, så att man väljer vilket man vill köra när man startar datorn.
Ännu en möjlighet är givetvis att köra flera olika operativsystem samtidigt, virtuellt, men det kanske är lite överkurs just nu.
Hur som helst, datorer är inte som exempelvis en DVD-spelare eller en dammsugare, som är vad de var när man köpte dem. Datorer är vad man gör dem till. Bara genom att installera ett annat operativsystem kan man förändra datorn till oigenkännlighet, vilket kan vara positivt eller negativt…
För att installera program måste du ha administrationsrättigheter. Ditt konto kan ha det, men det bästa är att du normalt använder ett vanligt användarkonto. Då blir datorn mycket säkrare.
Det du kan göra är att högerklicka på filen och välja Kör som administratör och ange din mammas inloggningsuppgifter.
Mvh // Johan