Windows 7 ÖVER Windows XP Pro?
Jag blev lite nyfiken att på att prova på "Windows 7".
Många säger att den ska vara väldigt bra.
Det jag funderar över är. Kan jag installera den rätt över mitt befintliga operativsystem, eller vad händer då? Jag använder "Windows XP Pro", idag…

Det ska gå, men det är bättre att lägga det på separata partitioner eller hårddiskar
Jag har bara en hårddisk. Den andra gick sönder för flera år sen. Partitioner? Jag kan verkligen ingenting om datorers uppbyggnad. Förklara gärna, rejält nervös över att fixa med datorn. Livrädd att nåt viktigt ska gå förlorat!!!!! :(
Vad ska jag tänka på innan jag gör detta?
Det är en stationär dato, förresten…
#2: Om du är rädd om filerna och nervös för att fixa med datorn tycker jag inte du ska installera en beta-version av Windows 7, som dessutom kommer att sluta att fungera i augusti när testperioden är slut.
Vänta på den riktiga versionen istället.
Mvh // Johan
Johan:
Nej, lite så känner jag med, men är ju så nyfiken på den. Har dessutom lite problem med datorn, men antivirusprogram hittar inga fel, virus, trojaner eller nåt. Så jag hade velat installera om op-systemet för o se om det rättar till sig.
Problemet är att jag slarvat bort min xp-skiva! Datorn är ju sisådär 4-5 år gammal. Suckar…

Om du kör Windows XP kan du installera Virtual PC 2007. Då kör du Windows XP som värd operativsystem och kan därefter skapa andra slav operativsystem (som t ex Windows 7) utan att störa din Windows XP.
Genom att ha en Virutell PC så kan du sedan enkelt växla mellan de olika operativsystemen (en knapptryckning faktiskt). Varje operativsystem körs i sin egen virtuella miljö och krockar inte med varandra. Det enda du skall tänka på är att de tar upp plats på din hårddisk motsvarande för varje operativsystem du installerar under den virutella miljön.
Att ha en virtuell miljö är perfekt för att testa nya operativsystem. Du kan t ex spara undan din initiala konfigureing för t ex Windows 7 och om du "sabbar" den under testningarna så laddar du bara in orginalkonfigureringen igen så är du på någon minut uppe där du var vid installationen (eller vid ett annat tillfälle då dui valde att spra konfigurationen).
Här är ett bra White paper från Microsoft som beskriver hur du installerar och skapar olika virtuella miljöer på din PC med Virtual PC 2007. Using Microsoft Virtual PC 2007 for Application Compatibility
Ladda hem word dokumentet som heter VirtualPC2007.doc 3.31 MB
Det finns även andra program för att skapa virutella miljöer men jag valde Virtual PC 2007 här
Fast har man en gammal dator kommer det aldrig fungera i praktiken. Speciellt inte att ha XP som host och Win7 som guest. Tvärtom hade gått mycket bättre.
För att köra virtuella OS behöver man minst dubbelt så mycket ram-minne som man behövt för att köra ett OS. Jag tycker det krävs minst 4 gb ram för att det ska gå att jobba med.
Sedan ska man tänka på att det virtuella grafikkortet i Virtual PC inte har stöd för någonting, så att köra Vista eller Win 7 så skulle inte göra det rättvist, för du kan inte ha något av de nya utseendet på.
Mvh // Johan