MySQL v.5
Måste bara få skriva ett par ord om denna eminenta databas.
Har i princip alltid använt MS SQL Server med några avstickare till Oracle , Postgres och Sybase. Förra veckan så skulle jag ladda hem SQL Server 2005 Express för att leka lite och se ifall jag kunde importera alla mina fotografier till den via en hemmaskriven applikation.
Medans jag skulle ladda ner härket på över 200 MB bestämde jag mig att testa att ladda ner MySQL för att pröva den den var ju bara på 35 MB.
Efter att ha suttit och lekt lite med den så vart jag helt omvänd. Detta var en databas som är snabb, liten och behändig. Dessutom finns det tonvis av administrationsapplikationer som är snygga och enkla att använda. Jag ska köra några prestandamätningar på burken hemma och se om jag ska ha kvar SQL Server eller enbart köra på MySQL.
---
Ska kanske nämna att prisbilden är ganska intressant även för MySQL? =P Så länge man inte säljer den vidare är den väl gratis, om jag inte minns fel.
Vad gäller behändighet finns inget som kommer nära HSQLDB, dock. Inte för oss som kodar i Java. Om man inte vill ha servern liggandes kan man få den att köra direkt i JDBC-drivern. Den är också gratis även att trycka in i applikationer som man säljer vidare!
Som en sista bonus så är .jar:en som behövs bara lite dryga 100kB stor. =P Fungerar riktigt bra. Underligt nog. Helt ok prestanda, men jag tror inte den mäter sig med MySQL. Har aldrig haft anledning att testa hur snabbt den går…

Jo det stämmer den är licensierad med LGPL, vilket innebär att den är gratis att använda och inkludera i utvecklingsprojekt.
Vad gäller behändighet så vill jag naturligtvis bestrida lite. Hibernate är en oerhört kraftfull ORM produkt. Utvecklarna bakom denna är idag anställda hos JBoss och har varit med och utvecklat den första J2EE 3.0 containern. Vilket i princip är Hibernate 3.0 med Annotations.
Hibernate använder antingen XML eller Annotations för att markera hur ett POJO (Plain Old Java Object) interagerar med databasen. Man behöver inte skriva någon speciell kod för att interagera med databasen men sammtidigt så kan man alltid göra det.
---
#2 - Jag åsyftade förståss bara själva databasen. Om du känner till Bugs2Life (;)) så kan jag informera om att den är byggd på Spring och Hibernate 3. Som databas använder jag HSQLDB. Då det bara är själva appen som använder databasen slipper jag därför en separat databasserver.

Ahh… jag tyckte den var fräsch! ;)
---