gammal skrivare-laptop ??
Har en gammal superbra skrivare, HP, finns det nån "kabel" att köpa till så att man kan koppla den till en laptop !

Ja, det finns sån kabel på Kjell & Company till exempel, artikelnummer 38-587.
Om du skriver in artikelnumret i sökrutan när du går in på deras websidaså hittar du den.
Har själv kopplat in min gamla Deskjet 710C i mitt USB-uttag i min laptop (skrivaren har bara parallellport) medelst en adapter. Funkar kanon. Skrivaren är från 1998, men senaste versionen av Ubuntu hittade skrivaren och installerade drivrutinen utan att blinka och allt bara funkade.

Funkar precis lika bra i Windows.
#3: Inte min HP i alla fall. I alla fall inte i XP. I Windows 98 funkade den bra (när man installerat drivrutinerna manuellt från den CD man fick med - ingen automatik här, inte) och även i Windows 2000.
Så här kul funkar den i Windows XP på min nuvarande laptop (har fortfarande kvar en XP-partition, om än väldigt liten):
- Man startar i Windows, skrivaren är ikopplad och igång.
- XP säger att den hittat ny hårdvara, en HP Deskjet 720C (det är ju egentligen en 710C, men även Linux tror att det är en 720, så jag antar att skrivaren själv identifierar sig som 720 och det spelar väl ingen större roll)
- Man låter XP installera drivrutinerna.
- Man använder skrivaren och skriver ut saker. Funkar bra, givetvis.
- Man stänger av Windows.
- Nästa dag öppnar man Windows XP igen (eller snarare några månader senare i mitt fall, men det spelar ju också mindre roll).
- Gå till punkt 2.
Visst, det är säkert jag som gjort något fel (om och om igen, för jag har verkligen försökt ett antal gånger under det halvår jag enbart hade XP på maskinen), men det betyder ju i så fall att någon del i det hela inte är helt användarvänlig, milt sagt…
Nu bryr jag mig ju inte om skrivaren fungerar eller inte. De få gånger jag startar XP brukar jag vidtaga två åtgärder: Dra ur kabeln för skrivaren och dra ur kabeln för Internet.
Den XP-partition jag har innehåller ett helt nyinstallerat XP, direkt från den dolda partition som medföljde på hårddisken och som verkar vara avsedd för att återställa datorn till fabriksläge, så att säga.
Men i alla fall, min slutsats är helt solklart att MIN skrivare inte funkar lika bra i Windows XP som den gör i alla andra operativsytem jag provat på denna bärbara dator jag just nu sitter vid. Det är för övrigt den enda dator jag haft XP på. Man ska inte behöva installera skrivaren varje gång man startar skiten, fast det kanske bara är min åsikt.
Tack för tipsen !!!

Kör med en adapter från Kjell & Company och windows XP. Funkar kanonbra….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#6: Med en 710C?

#7 Nej, en Brother HL-1230…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss