Drivrutiner
Kan man kolla på datorn om det finns kvar drivrutiner?
Jag tog bort Vista och satte in xp, men vet ej om han tog bort drivrutinerna helt…och han minns ej.
Så kan man kolla ngn stan om det finns kvar på datorn.
Vad måste man göra annars?
Jag har xp men vill ha tillbaka Vista som det var från början.
Tacksam för svar =)
Jag antar här att med drivrutiner menar du egentligen operativ system.(Drivrutiner gör bara så du kan ansluta diverse hårdvara t.ex mös, tangentbord, skärm,grafikkort.) Annars förstår jag nog inte vad du menar.
Om du/ni/han satte in XP istället för vista bör ni ha gjort en formattering först(om ni inte installerade det på en annan HDD), en formattering sopar bort allt som finns på den hårddisken som man installerar det nya OSet på. Så nej det finns inga drivrutiner kvar om du inte tagit ner separata drivrutiner och sparat dem på en annan hårddisk.
Om du vill byta OS(operativ system) från XP till Vista igen, får du ta bort XP via formatering och sedan lägga in vista igen. Du behöver såklart en skiva(eller annat lagringsmedium som tillåter OS installation) med Vista på som du kan installera ifrån.

Jag har en c enhet och en D enhet. Kan dom finnas på ngn av dom. Drivrutinerna alltså? Hur ser man det isåfall?
Jag har pratat med HP och jag ska få en återställningskiva. Men hur gör man sen?
Ta bort xp via formatering? Hur gör man det?
MvH en okunnig dataanvändare
På den hårdisk som du installerat windows på finns det en mapp när du öppnar hårddisken i explorer(utforskaren) som heter "windows". Det är där du installerat ditt windows och som jag skrev så tas allting bort om ni formaterat den för att lägga in nya OSet.
Drivrutiner… jag är fortfarande inte med vad du menar med "hitta dom". Har du tagit ner drivrutiner till hårdvara (scanner, skrivare,grafikkort etc.) så ligger de som installationsfiler där du brukar spara ner saker från internet till.
resten av frågorna svarade jag delvis på i din andra tråd.