Extern HD
jag har en extern hårddisk jag ansluter via USB (2.0). den har väldigt lång 'accesstid', dvs vill jag kika vad som är på disken klickar jag på enheten, sen tar det flera minuter innan jag får upp det som ligger på den. är detta vanligt eller har jag något fel?
Det är inte vanligt. Är du säker på att du har USB 2.0 drivisar installerade?

ah, hur kollar man det?

Markera "Den här datorn" på skrivbordet, högerklicka och välj Egenskaper. Klicka på tabben Maskinvara och sedan på Enhetshanteraren. Klicka på plustecknet bredvid USB-styrenheterenheter. Ny dyker det upp en massa USB-styrenheter. Kolla om det på någon av dom står "Enhanced" i texten? Ifall det gör det har du USB 2.0. På min maskin har jag ex en där det står "Intel (R) 82801EB USB2 Enhanced Host Controller -24DD" d v s jag har USB 2.
C

tackar!

Rumpan, kan bero på divX (för mig faster picture, 375 bps) och större (1.5 Gb, 11h) filer. Har själv stokastiska problem med detta även på C-disken (Bill kastar tärning). Gissar att du som cineast har en del större filer liggandes. C

Rumpino, har du nyligen installerat om datorn? Det kan vara den kännda men lätt bortglömda avi-buggen som gör att man inte kan radera avi-filer. Men även göra så att det tar väldigt lång tit att öppna vissa mappar med avifiler i.
Ta bort defaultvärdet för följande nyckeln i registret.
HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

tackar för tipsen, ska kolla det också!

#6 Jasså den gamla buggen, ja den är ju lätt att glömma bort…
Ärligt talat var den helt ny för mig. Blir det problem om det finns något annat defaultvärde än "" eller är det bara ibland?

6 Suveränt, tack för tipset. C

hmm … lånade ut min HD till en kollega, han gick allt avsevärt snabbare för .. jag saknar nog usb2 drivers… men det stod enhanced på en 'pryl' under usb grejjen .. skumt … visar bild när jag kommer hem.