Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2983 ggr
begin
2009-03-30 14:02
0

Programvaruförfalskning

Behöver extremt mkt hjälp med detta. Det har ploppat upp ett meddelande på skärmen om att jag har en programvaruförfalskning och det gick gick att verifiera mitt microsoft program.

Jag har en kopia av XP på datorn, hade Vista frän början.

Hur ska man göra för att få bort detta meddelande och så att allt funkar som det ska?

Ska jag beställa en återställningsskiva från HP eller kan man göra ngt annat för jag vill helst ha kvar XP.

Följer det med nya drivrutiner ifall jag skulle beställa Vista igen?

Vet ej om dom finns kvar i datorn.

Försvinner internet….är inte så haj på detta.

Tacksam för svar

Krycke
2009-03-30 15:46
0

Det enda du inte kan göra när den klagar på att du har en piratkopia av XP är att updatera windows alla andra funktioner fungerar som vanligt med XP. Man kan antingen cracka windows XP och köra pirat eller så köper man en licens och gör det lagligt.

Om du hade Vista när du köpte datorn av HP och du själv lade in XP så är jag ganska säker på att en återställningskiva inte kommer fungera då jag antar den kräver att du har OSet du vill återställa installerat på datorn.(någon rättar mig säkert om jag har fel)

Det följer alltid med drivrutiner till hårdvara med ett OS men jag har svårt att se vad de spelar för roll (se din andra tråd).

"Försvinner internet….är inte så haj på detta."

Jag förstår nog inte vad du vill veta med den frågan, ditt internet är inte beroende av ditt OS utan av din internetleverantör och så länge du har kvar den så har du internet. Sen kan det väl finnas saker som gör att man inte kan ansluta till internet om man har fel på inställningar etc men det är relativt ovanligt och går att lösa.

begin
2009-03-30 16:05
0

Så det kanske ej funkar om jag sätter in återställningsskiva i datorn?

Vad var os nu igen?

En kompis säger att det ska räcka med att sätta in skivan, och då hittar den igen drivrutinerna för Vista och plockar bort XP automatiskt.

Shit jag vet ej vad jag ska göra.

Kan HP guida mig tro?

guraknugen
2009-03-30 19:26
0

Jo, det kanske den gör, men du ville väl inte ha Vista?

OS=Olympiska spelen… men i detta fallet betyder det OperativSystem.

Några exempel på Operativsystem: Windows Vista, MacOS X, DOS, GNU/Linux, Unix och så vidare.

Inkanyezi
2009-03-30 20:19
0

Och om du har en licens för Vista ska du kunna gradera "ner" till XP på den licensen; kolla med Microsoft hur det ska gå till, så att du kan få ditt OS verifierat.

begin
2009-03-31 12:54
0

Tack för hjälpen!

Har pratat med HP och dom ska nu skicka en återställningsskiva….dom sa att den tar bort XP…synd men det är lika bra att köra Vista…orkar ej med nmer krångel.

Tusen tack för alla svar…det har hjälpt mig lite iaf i denna krångliga datavärld.

Gustav-IV
2009-03-31 17:59
0

#5. Är det inte så att denna "krångliga datavärld" har att göra med dig själv? Att du försöker använda program du inte betalat för?

Lite som att gnälla på en krånglig värld om man åker dit för att ha snattat.

Krycke
2009-04-01 01:05
0

#6 Du kanske skulle skapa en egen tråd för moralpredikan som vi sedan kan ignorera efter behag istället för att kapa skaparens tråd?

Men för att svara på sådant som inte borde få gå obesvarat.

Nu -ÄR- ju inte piratkopiering stöld som det om du läst något av de senaste månaderna (årens?) skriverier gjort klart.

Om det varit stöld hade man dömt under brottsbalken men det gör man inte så släpp hela det där med stöld och vakna upp ur koman.

Stöld innebär att man tar något från någon som sedan saknar det objektet, om inget saknas finns ingen stöld, enkel logik.

Om man sedan kan dömas för upphovsrättbrott är en helt annan femma men det är fortfarande -INTE- stöld.

edit tillägg:

Annars kan du lika gärna börja hävda att när folk lånar böcker, spel, film eller musik på biblioteket så stjäl de och borde straffas likaså.

begin
2009-04-01 09:40
0

Tack för dom orden……nu har jag iaf gjort det enda rätta…beställt återställningsskivan…då blir allt bra tills lut….slut med krångel. Men tusen tack för hjälpen iaf!

Kram på er!

Gustav-IV
2009-04-01 13:01
0

#7. Dels har jag inte sagt att piratkopiering är detsamma som stöld, dels har jag inte moralpredikat.

Om du läser mitt inlägg riktigt noga, så ser du att jag skriver "Är det inte så att denna "krångliga datavärld" har att göra med dig själv? Att du försöker använda program du inte betalat för?

Lite som att gnälla på en krånglig värld om man åker dit för att ha snattat."

Det jag tyckte var kul, och det jag kommenterade, var att personen gnällde över en krånglig "datavärld" när den berodde på henne själv. Att jag moralpredikar eller jämför piratkopiering med stöld finns bara i din hjärna.

(jag har _inte_ skrivit "fy så fult att stjäla dataprogram".)

Krycke
2009-04-01 13:08
0

snatta är stöld, skivbolagen jämnför piratkopiering med snatteri (och obildat folk), så nej det är inte bara i mitt huvud och om du inte menar sådant bör du kanske inte skriva med såna ord.

Gustav-IV
2009-04-01 13:13
0

#10. Jag jämför _inte_ piratkopiering med snatteri. Jag skriver att det är som att "gnälla på en krånglig värld om man åker dit för att ha snattat." Du feltolkar.

Jag kunde lika gärna skrivit "det är som att gnälla på chaffören när bromsarna inte fungerar.". Trots att piratkopiering inte har något med defekta bromsar att göra.

Vitsen med min kommentar var att personen gnäller på "datorer" när hon själv är ansvarig för problemet.

guraknugen
2009-04-01 19:42
0

#10: Vad menar du med att skivbolagen jämför piratkopiering med obildat folk?

Tungan ute

Nej, svara inte på den, jag kunde bara inte låta bli. Det var ett s? skojigt syftningsfel där och då har jag så svårt att hålla mina fula tassar borta från tangentbordet…

Hur som helst, apptopå vad som är stöld och inte: Det är alltså helt OK att gå in i en affär, smuggla med sig en CD eller DVD, kopiera den hemma och sedan lämna tillbaka originalet?

Det låter ju skojigt. Om någon kommer på en och säger att man snattat, kan man ju bara säga att ”jag tänkte lämna tillbaka den så fort jag gjort en kopia av den”…

pentsium
2009-04-01 20:02
0

#12 nej men du kan gå till butiken o ta en bild på skivan och skriva ut en kopia sen hemma.

guraknugen
2009-04-01 20:05
0

#13: Eller om jag har kopieringsutrustning med mig, borde jag inte då kunna kopiera skivan i affären?

Fast av någon anledning brukar askarna vara inplastade och det gillas nog inte att man öppnar förpackningen…

Gustav-IV
2009-04-01 20:29
0

#13. Det finns inget olagligt i att fotografera en skiva (eller en tidning eller affisch etc), och sedan skriva ut den för att sätta upp hemma.

(om butiken har fotoförbud får du ändå behålla bilden och skriva ut den).