"Originalkälla" i anteckningar
Har nyligen installerat IE 8 och nu har det uppstått ett problem. När man går in på "visa källa" på webbsidan och ska redigera det för att tex. spara i html så står det "Originalkälla" och det går inte att redigera dokumentet. Är precis som det vore låst. Man måste då kopiera allt och öppna det på nytt. Då går det precis som tidigare när jag hade en äldre version av IE.
Varför är det så?
Visa källa är till för att just visa en websidas HTML kod, du kan inte redigera därifrån för då skulle ju vem som helst kunna ändra i HTML koden på vilken sida man ville på nätet.
Nej givetvis inte..men man måste ju ladda upp sidan också för att den ska synnas på nätet ;-)
Frågan är om det är ngt som är ändrat för IE 8 då det gick tidigare. Det gäller min sida. om man visar källa så kunde man ändra websidans htmlkod och sen ladda upp sidan på min serverplats. Nu är det "låst". Blev i samband med bytet av IE versionen.

IE8 kommer även med ett utvecklingsverktyg som man kan labba med siter on-the-fly för att se hur de ser ut om man gör ändringar i kod, script, css …
När man startar utvecklingsverktyget så öppnas en sida med verktyget och du kan då t ex ändra direkt i html koden, ändra delar av css, disabla vissa delar av kod eller script, starta felsökning på vad som inte fungerar på sidan och mycket mer. När man gör en änding slår denna igenom direkt på riktiga sidan. Det görs dock inga förändringar på hostservern utan det är bara din session som för tillfället får ändringarna.
Detta verktyg är utmärkt om man vill analysera kod eller debugga en sida man håller på att utveckla.
Man kan även använda den för att optimera sin sida eftersom dina ändringar slår igenom direkt och du ser hur sidan kommer att se ut om du gör ändrigen senare direkt i din kod.
Utvecklingsverktyget startar du genom att trycka F12 när du har en sida uppe. T ex kan du öppna din iFokus sida och sedan göra ändringar och se hur den skulle kunna se ut.
Alternativt lägga till knappen i verktygsfältet. Lägg till den genom att högerklicka på den gråa listen bredvid verktygsfältet och välj anpassa, Lägg till eller ta bort kommandon. Där hittar du sedan utvecklingsverktyg. Sedan dyker den upp som en litenblå pil i verktygsfältet.
#3: Tusen Tack för hjälpen!!!!
Jag hittade i utvecklingsverktyget - "Anpassa IE Visa Källa" och där bockade jag för anteckningar och nu fungerar det som tidigare! :-)