Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 4354 ggr
Ebba-A
2009-03-16 23:07
0

Ta bort Trojaner?

Min bror ar fått Trojaner på sin dator, som på nått vis har lyckat föröka sig och blivit fler. Pappa vet inte heller hur man tar bort dom så jag frågar ni experter här :) Dom gör datorn tröd och den "laggar", som min lillebror säger.

Kan man ta bort dom enkelt och gratis (vi hittade ett program, som dock kostade 500)?

Värd på Choklad iFokus

Lajja
2009-03-16 23:37
0

Ladda hem något antivirus program (exempelvis avast gratisversion) scanna datorn och sätt alla trojaner i karantän Cool

googla på avast så kommer du till deras hemsida ;)

Ebba-A
2009-03-16 23:49
0

#1 Vi har redan Norton Antivirus, funkar det? Äh, jag får ta och titta på datorn imorgon och se om jag hittar nått. :)

Värd på Choklad iFokus

Lajja
2009-03-16 23:57
0

Norton funkar bra det :) har dock ingen egen erfarenhet av det men det borde inte vara några problem, starta en virusscan och sätt alla virus i karantän. Ibland när man försöker ta bort en trojan så byter den namn och då hittar inte skyddet trojanen (egen erfarenhet) så kör på karantän :)

Ebba-A
2009-03-17 00:00
0

Får kika på det imorgon, jag är den enda i dethär huset som tänker logiskt vad det gäller datorer ;) Men lillebror får skylla sig själv som laddat ner en massa skit, så fixar vi det inte är det han som får betala 500 spänn för att fixa det :p

Värd på Choklad iFokus

[PeterWem]
2009-03-17 00:47
0

Malwarebytes antimalware är gratis, är kompatibelt med norton och rensar bort trojaner bättre än norton. Kör en fullständig scanning med det, starta om och scanna igen.

För att inte få in en massa virus i datorn nästa gång, låt din bror inte vara inloggad som administratör.

Krycke
2009-03-17 03:54
0

föreslår även SUPERAntiSpyware.

samt gör en scan med för att kolla om det slunkit med virus.

Norton är i mitt tycke ett grovt överskattat skydd, de flesta jag fått hjälpa med virus har norton (iof säger det inte allt men de är grovt överrepresenterade). Oftast är det t.om. en gammal norton som tuffat på sedan 2003 och dylikt. Om det är gammalt så köp ett nytt antivirus (typ nod 32)

Hjortronsylt
2009-03-17 09:26
0

Föreslår också Malwarebytes och även Spybot Search and Destroy, båda är gratis. Med Spybot Search and Destroy har du dessutom ett realtids-skydd.

"Straffa" inte din brorsa för att ni fått in skit i datorn med att behöva betala Flört, det är upp till administratören / vuxna att se till att det finns ett fullgott skydd för datorglada småbröder. Tycker i alla fall jag. Det finns massor av bra gratis antivirus- och malwareprogram som helst att installera, så det ska inte behöva hända ens om man ligger steget före.

Kaj
2009-03-17 10:07
0

Det brukar vara väldigt svårt att få bort alla trojaner till och med om man kör antivirusprogrammen. Dessa klarar inte alltid alla trojaner utan man kan behöva köra flera olika program för att få bort dem. Detta kan vara en rätt komplicerad process efersom olika antivirus program inte bör vara aktiva samtidigt på din dator. En avinstallation av ett antivirusprogram innan installation av nästa garanterar inte alltid att allt försvinner.

Enda sättet att vara helt säker på att få bort programmen är att göra en omsintallation av hela OS:et på datorn.

Därefter, ladda aldrig hem program eller spel om du inte är helt säker på var de kommer ifrån (t ex leverantörerenas egna sidor).
Svara aldrig Ja på frågor som kommer upp som pop up rutor som säger att det kommer att köras en virusscan etc. Dessa är inte sällan trojaner, spyware, malware etc.

Ebba-A
2009-03-17 12:11
0

Tack alla! Ska titta nu på datorn!

#7 Haha, nejdå det ska han inte få göra. Litet hot bara ;)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
2009-03-17 12:40
0

Jag är lite osäker på Ebba men vi får se om hon fixar det ;) // Hannez98 = Ebbas brorsa

Värd på Choklad iFokus

Bjorne
2009-03-17 22:04
0

Jag fick nyligen in något som kallas "virusremover2009".
Det är någon slags fejkat antivirusprogram som de försöker lura en att installera. Det kan vara ett helvete att få bort det.
Microsoft har något på sin hemsida som kallas windows defender som verkar bra.
Tänk om någon driftig person kunde reda ut vilka som sprider skiten och lägga ut dom med bild och hemadress på nätet.
Det är nog många som skulle vilja ha ett ord eller två med de gossarna eller flickorna.

Lajja
2009-03-17 23:24
0

virusremover2009, behövs väl knappast vara en rymdforskare för att förstå att något är lurt med det namnet :P Windows defender funkar kanon :) En av de bästa brandväggarna som finns :)

[PeterWem]
2009-03-18 00:27
0

#12 Ingen brandvägg.

Krycke
2009-03-18 03:46
0

# Tycker nog inte namnet säger allt längre =), SUPERAntiSpyware är ett kanon program och knäcker många tuffa spyware trots att namnet låter som om det vore ett fejk prog.

Lajja
2009-03-18 12:11
0

#13 den fungerar som en brandväg. Den tar bort pop-ups, skyddar mot spioner, virus, och håller datorn piggare :P

Krycke
2009-03-18 12:40
0

#15 här kan du läsa om vad en brandvägg är eftersom du verkar missförståt det.

En kort beskrivning är:

"A Firewall is an integrated collection of security measures designed to prevent unauthorized electronic access to a networked computer system. It is also a device or set of devices configured to permit, deny, encrypt, decrypt, or proxy all computer traffic between different security domains based upon a set of rules and other criteria"

Den är alltså inget som tar bort virus etc.

Kaj
2009-03-18 15:25
0

En brandvägg filtrerar (tillåter/stoppar) trafik över internet till och från din dator. Det gör att ingen kan "hacka" sig in (eller ivf göra det mycket svårt) på din dator via en öppen port och på så sätt få tillgång till din dator med allt innehåll etc. Brandväggen i sig gör ingen kolll på om det finns skadlig kod i form av virus, adware, spyware, malware …. Brandväggen medger eller nekar bara trafik in/ut från din dator till internet.
En bra brandvägg döljer även dina ipnummer internt på ditt nätverk samt svarar inte på anrop från program som sniffar internet efter öppna portar på ip adresser.

Windows defender är mer som ett virus skydd. Den skyddar mot spyware, adware, malware etc. Dvs skadlig kod som finns på redan tillåten trafik som alltså redan kommit in på din dator.
Ja egentligen inte ens ett virusskydd eftersom spyware, malware, adware inte alltid är att betrakta som virus. Den har en lista på vissa av dessa som kan anses som mer eller mindre elaka för att de slöar ner din dator, håller reda på vad du gör etc.

Ett virus program analyserar filer och trafik in/ut från dig för att söka efter skadlig programkod som kan orska att någon tar över din dator eller äventyrar din säkerhet på annat sätt.

Skall man vara så skyddad som möjligt skall man dels köra en brandvägg där enbart de portar som behövs för internet trafik är öppna, dels ett antivirus program som analyserar filer och internet sidor efter skadlig kod samt ett defender verktyg som analyserar efter spyware, malware, adware etc.

Lajja
2009-03-19 18:11
0

#16 jag skrev skyddar mot virus, inte tar bort virus. Det jag menar med skyddar mot virus och det andra är att den "plingar" till när något "fel" inträffar :P

Men jag har inte full koll på brandväggar, hur dom fungerar osv men ett litet humm har jag :)

Windows defender är bra iaf ;)

Hannez98
2009-04-07 12:40
0

virusremover ger trojaner

carmas
2009-04-07 15:03
0

norton, avast, och de flesta gratis ver, är otroligt dåliga på att tabort spyware,trojaner MM(finns undantag)
Jag rekommenderar AVG 8.0 pro, kostar ca 300kr, om man inte laddar ned, eller Lavasofts adaware -sägs vara de bästa, vet inte pris men fömodligen ungefär samma,