Internet/mbit
Halloj, Jag har en fråga angående det här med mbit och kb.
Vi säger så här: Jag har 8mbit i uppkoppling men jag får ju bara ut 800kb ?
eller hur är det man räknar? är 800kb 8mb ?
Om ni inte förstår så säg till ska jag förklara bättre

Det är skillnad på bit och byte. din uppkopplingshastighet räknas i MegaBit per sekund medans om du laddar ner något via tex webläsaren eller en bittorrentklient så räknar den i Byte per sekund.
Vad jag vet så är en Bit en åttondels Byte. Alltså blir din maxhastighet i Megabyte per sekund: 8*0,125=1. alltså så är en megabyte per sekund samma som 8 megabit per sekund.
Om du då får ut 800 kilobyte per sekund så har du ju bara förlorat 200kb/s på vägen och det är inte så farligt.
Om du vill så kan du kolla på www.bredbandskollen.se där räknar de i Megabit/s.

Hur har du mätt din hastighet?
Om det är via fildelningsnätverk så är det beroende på vem du laddar ifrån, hur många som du laddar ifrån, dina inställningar i ditt klientprogram etc som påverkar din hastighet.
Du kan kolla på bredbandskollen vad du får ut för upp/nedladdning. Den är visserligen inte helt exakt men tillräckligt bra för att du skall få en hint om din verkliga hastighet.
Du skall inte ha någon trafik igång då du gör kollen.

hmm-.- gjorde bredbands kollen står att jag kan ta imot i 2mbit men på utorrent är min max hastighet 250kbs-.-
När du laddar ned via bittorrent eller p2p så beror din hastighet väldigt mycket på den du laddar ned från.
Din hastighet blir även mycket lägre när du samtidigt laddar upp information, vilket du ju gör när du använder uTorrent.
Mvh // Johan

Asså jag fattar men bredbands kollen kan ej stämma
Bredbandskollen är känd för att vara lite ”sissådär”, typ.
Och så betyder m milli, inte mega. Mbit ska det vara om man menar Megabit. En millibit (mbit) är en tusendels bit och därmed inte mycket att hänga i julgranen eller midsommarstången…
Dessutom är du förmodligen ute efter en hastighet och då måste ju tiden in på ett hörn, så Mbit/s låter det mer som att du menar.
Ska du ha 8 Mbit/s och bara får 800 kbit/s så ligger du alltså på 10% av det angivna maxvärdet, som förresten oftast bara är teoretiskt och sällan uppnås. Om du alltid ligger på 10% eller lägre kan man kanske misstänka att något är fel någonstans, antingen hos dig eller någon annanstans. Kolla olika tider på dygnet och olika veckodagar. Det finns många faktorer som spelar in när det gäller vilken hastighet man får.
Jo, den stämmer säkert. Den har ju optimala förhållanden. Det finns nästan inga flaskhalsar mellan dig och den server som bredbandskollen görs mot.
När du ska ladda ned från en annan helt vanlig person finns det massor av faktorer som spelar in.
Mvh // Johan

sant..Vad tänker då på för flask halsar som skulle kunna sänka fasrten på utorrent tex)

uTorrent räknar hastigheten i megabyte per sekund medans bredbandskollen räknar i megabit per sekund, se mitt första inlägg om skillnaden.
Och sedan hastigheten du får via uTorrent beror på hur snabb uppladdningshastighet de som delar ut torrentsen har.