Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1818 ggr
xandor
0

bränna .img-fil

Hej! Någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få ner en .img -fil på en DVD som går att läsa i vanlig DVDspelare?

guraknugen
0

Jo, det ska väl inte vara så svårt? Brukar finnas någon funktion som heter något i stil med ”bränn avbild”, ”burn image” eller liknande, i de flesta brännarprogram. Leta i menyerna i ditt brännarprogram så hittar du säkert något. Om inte, leta efter ett annat brännarprogram.

pentsium
0

ImgBurn funkar perfekt för detta endamål och är helt gratis, installera och välj burn image to disk eller något sådant.

Inkanyezi
0

Jag vet inte hur nyare Windows gör, men i Linux, de flesta smakerna, klickar man på imagefilen, höger eller vänster, och så bränner man. Om inte Vistas filhanterare har samma funktionalitet så har dom missat nånting igen…

Det kan vara lämpligt att byta filnamnstillägget till .iso i stället för något annat, eftersom det är ett ISO-filsystem. MacIntosh och Linux kan montera såna filer till filsystemet.

guraknugen
0

#3: Att montera ISO-filer till systemet låter användbart. Mitt problem, och ursäkta att jag nu avviker från ämnet en smula, är dock att de flesta av mina gamla image-filer är gjorde i Nero med deras format (NRG)… Fast Nero finns ju för Linux så kanske man kan konvertera dem?

Inkanyezi
0

O, om jag minns rätt är .nrg Neros tillägg för att känna igen filen som en avbild. Filen lär innehålla ett ISO-filsystem precis som andra avbilder, eftersom det är ett ISO som ska skrivas på skivan, och då kan den monteras. Det går att göra från kommandoraden på vanligt sätt eller om man döper om den från .nrg till .iso så känner filhanteraren igen den och föreslår montering vid högerklick. Det går att bränna filer med tillägget .iso i Nero, men alla versioner erbjuder inte det alternativet automatiskt.

guraknugen
0

Då undrar man ju lite lätt var programmet nrg2iso gör för nytta…

Installerade det och testade, men det fungerade inte. Efter lite letande på olika forum fick jag svaret att det inte fungerar på ISO-filer till Audio-CD, av någon anledning.

Hittade dock ingen lösning på detta. Skulle vara om man kunde hitta ett program som kunde konvertera nrg-filer till exempelvis wav-filer eller liknande…

Inkanyezi
0

Oj, du har rätt; jag har gjort det där någon gång, men ibland blir det ju kortis i hjärnkontoret…

Audio-CD (CDDA) är ett helt annat format, och det kan inte göras till 9660 med nrg2iso, eftersom det inte innehåller ett sådant filsystem. Enklast kanske att rippa om man vill göra om det till wav, men jag vet inte om det finns något program som rippar en nrg som man har gjort av en audio-cd. Man kanske måste ta omvägen att använda Nero för att skriva en skiva och sedan rippa den.

guraknugen
0

#7: Ja, det går ju givetvis, men det var ju det man helst ville slippa… i alla fall jag. Men det är väl så jag får göra. Har i alla fall installerat Nero for Linux nu, så jag kan ju bränna nrg-filerna i alla fall. Sedan får jag väl se vad som händer när prövotiden för Nero går ut om en månad… Finns ju gott om brännarprogram för Linux, så gör jag mig bara av med nrg-filerna inom en månad så behöver jag ju inte Nero mer…

Inkanyezi
0

Nero brukar funka efter prövotiden, med tickler och fördröjning. Vet inte om det är samma på Linux…

guraknugen
0

Fast om man installerar det i en virtuell maskin borde man väl kunna lura den genom att installera om den varje månad? Fast jag vet inte hur det funkar med att köra virtuellt, så jag är säkert ute och cyklar rejält här.

carmas
0

Somsagt handlar det om att bränna .img/ISO filer så rekommenderar jag power ISO -riktigt bra, men annar behöver du inte cd skiva nu när det finns virituel cd skiva  som lurar datorn att du stoppar in ett cd skiva med spel på när du ska installera ett spel, www.daemon-tools.cc

xandor
0

Jag tackar #2 för tipset om Imgburn tog hem det och det funkade alldeles utmärkt. Hoppas och tror jag i alla fall - jag har för tillfället ingen vanlig DVD-spelare att testa på. Men det var inga problem i bränningsfasen i alla fall.