Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 1465 ggr
Sweetheartno1
0

IP-adress, hitta användaren ?

Hejsan !

Jag har fått massa obehagliga mail. Har fått fram via IP-adressen att det är någon med telenor mobilt bredband. Men hur får jag reda på vem som äger det ? Finns det något sätt att få reda på det ?

//Sweetie

Inkanyezi
0

Internetleverantören är skyldig att skydda användarens integritet, och därför får uppgifter om vem som vid en viss tidpunkt hade en viss IP inte lämnas ut.

Bara vid brottsmisstanke kan polisen begära ut sådana uppgifter, men det är ändå inte säkert att man kan få dem eller spåra användaren, eftersom det inte finns någon skyldighet för internetleverantören att lagra uppgifterna. De kan alltså vara raderade ur loggen när begäran om dem kommer in.

IPRED är ett undantag, som ännu inte har prövats såvitt jag vet. Där kan den som äger eller förvaltar upphovsrätt begära ut uppgifter om användare från företag som levererar internettjänster.

Så dina möjligheter att få veta vem som skickar dig obehagliga mail är små. Om mailen innehåller någon slags brott (ditt inlägg tyder på att de kan göra det), kan du via en polisanmälan få en utredning som kanske leder till att förövaren hittas och förhoppningsvis fälls.

Du kan också göra en anmälan direkt till internetleverantören och visa dem exempel på vad som skickas från deras server. Då kan leverantören stänga av den användaren för användning som strider mot användarvillkoren, så att han/hon inte kommer upp på nätet den vägen. Men det hindrar ju inte att den personen använder andra vägar att skicka mail.

Sweetheartno1
0

Okeey tack så mkt ! Då blir det en polisanmälan ! Rynkar på näsan

//Sweetie