Dosprogram och skrivare
Jag har skaffat ny dator och har fått problem med mitt dosprogram.
Jag använder en matrisskrivare med paralellport. Den nya datorn har bara usb portar så jag skaffade en adapter för det.
Dosprogrammet kan bara ställas in på LPT port och då fungerar inte skrivaren längre. Får upp systemfel när jag försöker skriva ut. Om jag lägger skrivaren på en usb port så skriver den i alla fall ut testsidan.
Vad jag förstår (och det är inte mycket om sådana här saker) så måste jag på något vis lura dosprogrammet så att det tror att det skriver till en LPT port.
Snälla, jag har massor som väntar på att bli utskrivet. Kan någon hjälpa mig?
//Bodil

Du skriver inte vad det är för dator, men de allra flesta moderkort har faktiskt en parallellport, men du behöver plåten med parallelluttag och kabel till kontakten på moderkortet. Alternativt kan du skaffa ett pci-kort med parallell om det inte finns på moderkortet.
Det kan eventuellt finnas någon omväg om programmet har möjlighet att skriva ut på något annat sätt, men det enklaste torde vara att se till att det finns en fysisk LPT. Om moderkortet har en sån så kommer ju ditt program att försöka skriva på den, oavsett om du sätter ett gränssnitt på en USB-port.
Program som har gjorts för DOS känner inte till USB, men det kan eventuellt finnas något insticksprogram som lurar ditt program att skriva till USB-porten.
Har nu satt in ett pcikort med paralell men får till svar att datorn inte kan installera maskinvaran. Vad gör jag

Parallellporten ska inte behöva någon installation i operativsystemet, men det kan tänkas att skrivaren behöver det för att det ska gå att skriva ut från grafiska program. Om ett DOS-program skriver direkt till parallellporten ska den inte behöva installeras i Windows.
Om Windows envisas med att inte hitta en fysisk parallellport så är det något lurt. Endera ligger felet i operativsystemet eller i maskinvaran.
(Ursäkta om jag svär i kyrkan, men enklaste sättet att testa om parallellporten finns där är att stoppa i en Linux-skiva och starta från den och se om det går att skriva ut.)
Om du talar om vad det är för program som du behöver utskrifter från kan ske du kan få hjälp med en annan omväg. Det kanske finns ett Windows-program som kan läsa filerna som ditt DOS-program har gjort?
Vad är det för filer du behöver skriva ut?
Det är en datafirma som satt in pci kortet till mig. När jag kom hem med datorn och går in i enhetshanteraren så står det ett stort gult frågetecken vid andra enheter.
Programmet jag ska skriva ut ifrån går enligt programtillverkaren inte att läsas av något windowsprogram.

Nja, om det inte finns något Windows-program, så kanske det går med Linux…
Hursomhelst, om det dyker upp ett frågetecken så finns porten där. Om Windows inte vill kännas vid den så kanske det behövs en drivrutin, men det förvånar mig att det ska behövas en drivrutin för en enhet som är standard sedan nästan trettio år i alla PC.
Och som jag sade, moderkortet kanske har en parallellport men saknar ledningen som ska förbinda den med baksidan, det gäller alla nyare maskiner från HP till exempel. De har parallellport, men den är inte ansluten till utsidan av datorn.
Och om en datafirma satte in kortet bör de vara tillräckligt kompetenta för att få det att fungera också.