Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3581 ggr
Hannapanna
1

Bredbandsbolaget hemsida

Ja jag har problem! Jag behöver få upp min hemsida på den utrymme jag har på BBB, men jag får det inte att funka! Är det nån som har BBB och som kan hjälpa mig? Jag har ett ftp-program nerladdat och så.. men de går bara inte! BLir så arg!

Inkanyezi
0

Om du har servernamnet och ditt användarnamn och lösenord ska du kunna logga in genom att först ansluta till servern genom att ge serverns namn till ditt ftp-program. Endera kan du då ha ftp konfigurerat så att inloggningen sker automatiskt (man har en fil (netrc) i sin användarmapp på sin egen dator där det står vilken maskin man ska logga in på, användarnamnet och lösenordet, tre rader för varje ftpserver man ska kunna logga in på.

Om man inte har en netrc (eller motsvarande konfigurering om du har ett annat ftp-program än ftp) så frågar ftp efter användarnamn och lösenord. De måste anges precis som de står i papprena som du har fått från BBB.

Mappen som du kommer in i är rotmappen i din webbmapp, och där kan du lägga upp filer och mappar med ftp. Beroende på vilket program du använder kan det vara mer eller mindre snårigt hur man gör. ftp har en kommandorad där man måste ge kommandon för filtransaktioner, men det finns program där man kan dra, peka och klicka, precis som i filhanteraren. De flesta grafiska klienter för Linux och även Macintosh, kan använda filhanteraren direkt.

Om du inte kan logga in på servern bör du åtminstone få ett felmeddelande av något slag. Posta felmeddelandet här, så kanske du kan få bättre hjälp.

guraknugen
0

Vi har bredbandsbolaget och har inte haft några problem med att ladda upp filer till det utrymme vi fått tilldelat oss. Vilka problem har du? Vad försöker du att göra (så detaljerat som möjligt) och vad händer eller händer inte?

Har lyckats såväl med deikerade ftp-program, såväl grafiska som textbaserade men även i den vanliga filhanteraren (som i mitt fall heter Nautilus, men det brukar sällan vara VAD man använder som är problemet, utan hur man använder det).

De enda problem jag har haft har varit när jag inte varit säker på vad jag ska fylla i i de olika rutorna, men jag brukar att få det att funka efter lite experimenterande.

Hannapanna
0

tack ni båda, men jag lyckades tillslut.. ;) Jag laddade ner en annan ftp, och då gick allt gallant! :)

Tack igen för er tid! :)