Invalid System Disk
får detta när jag ska starta upp en burk. vet inte riktigt vad jag ska göra. försöker boota från cd-skiva men det vill den inte heller (XP skiva ska väl gå o boota med?)
några ideér? kan det vara ett bootsektor virus .. ? kan ju inte starta antivirusprogram eftersom jag inte får igång burken =) ska man försöka med nån startupdiskett el liknande?

Har du en diskett där du lagt in ditt antivirusprograms funktion för att scanna bootsekorn? Om inte kan det bli ett problem. Denna diskett kan du annars boota från så scannar den din bootsektor på dina hårddiskar och tar bort ev. virus där.
Ett annat sätt är att försöka starta i felsäkert läge för att se om det går.

Titta i BIOS om du har CD-ROM som första start-enhet. Om hårddiskarna startar före CD-ROMen, går det inte att boota från skiva. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

tackar för svaren!
har försökt starta i felsäkert men det går tyvärr inte… har även ändrat startordningen i bios.

Det kan inte vara så att du glömt en diskett i diskett-stationen då? För då får man nämligen ett sådant felmeddelandet. :-)
Desutom får man samma meddelande om man inte har något operativsystem installerat på datorn. Har du kanske stoppat in en ny hårddisk eller flyttat på kablar innuti datorn? Isåfall kanske du behöver jumpra om dem så rätt hårddisk startar först. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

kan även vara om du har ett usbminne eller minneskort istoppat

Kan man boota med ett USB-minne?
Så kan det även betyda att hårddisken har chrassat. :-)
Berätta gärna om vad du gjorde innan du startade om datorn?
Vänliga hällsningar
- Jim Johansson

Hämta hem Hirens boot CD. http://www.hiren.info/
Startar i DOS och innehåller en uppsjö av diverse verktyg.

#6 ja det går att boota från usbminne för när det sitter ett i mammas dator så händer det samma sak som för trådskaparen, sen läste jag om en snubbe som hade bygt en disklös dator och körde med ett 1 giggs usbminne med linuxdistrubitionen nimbleX och det funkade utmärkt.

Nu kommer vi ifrån ämnet här, men jag måste bara berätta att det för en massa år sedan, startades upp ett projekt vars namn jag inte kommer ihåg. Killarna som medverkade i projektet lyckades installera en modifierad version utav Slackware i RAM minnet. Efter några år lyckades dem även installera Windows. Tydligen skulle Windows ha startats upp utan väntetider när man tryckte på power knappen. :-)
Ska kolla om jag hittar hemsidan, de lär ju ha gjort någonting extremt nu eftersom det var några år sedan de utförde detta. Återkommer. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johanasson
Jag måste vara dum?
Hittar ingenstans på länken du postade där man kan ladda hem Hiren….jag måste vara blind.
Har du en direktlänk för det verkar vara ett bra verktyg att ha.
Ändrat….hittade den på tpb.
http://thepiratebay.org/tor/3554482/Hiren_s_BootCD_v8.6_incl._keyboard_patch

#10 det fanns under others

tackar för tipsen! har lämnat ifrån mej datorn då jag gick bet, men tack ändå!