Datorn iFokus

Datorn

Etikett: hårdvara
Läst 1710 ggr
Madick
0

Se bilderna direkt i datorn från kameran

Jag ska fota och vet att på något sätt ska det gå att få upp bilderna direkt i datorn. Har satt ihop kamera och dator med HDMI-sladd, men hur får jag datorn att visa det kameran har på sin skärm?

Inkanyezi
0

Tala om vilken kamera du använder så är det kanske lättare att få svar…

HDMI används väl framför allt för video, så jag antar att det är en videokamera…

Dessutom är det nog värdefullt att veta vad du har för videokort. Alla videokort med HDMI kanske inte kan ta emot data den vägen utan bara sända, och då är det ju kört att få in bilder.

Bogey
0

HDMI är väl inte för inspelning till dator. Jag har för mig att alla datorer med HDMI endast använder det gränssnittet för att kunna visa/spela upp bilder/video på stor skärm som t.ex. TV. Inte för inspelning.

Vad jag vet så har alla digitalkameror USB-gränssnitt och beroende på kamera kan datorn komma åt bilderna direkt på en del kameror medan andra kräver at drivrutiner för kameran installeras först. I båda fallen brukar kameran dyka upp som en enhet i "Den här datorn"

Pratar vi digital videokamera så brukar det vara Firewire-gränssnitt som gäller.

Madick
0

Hittade lösningen. Får köra USB och sen ett program som hette nåt… vad det nu var. HDMI är ju till TV precis som ni säger! Får ta och köpa mig en liten TV med HDMI att ha i studion istället :-)

johan
0

På en modern kamera ska du inte behöva något speciellt program. Windows hittar kameran direkt ändå. Kontrollera om du kan ställa in kamerans läge till "Mass storage".

Om din dator har en minneskortsläsare inbyggd är det snabbaste att ta ut minneskortet och stoppa in i datorn.

Mvh // Johan

Madick
0

Det hjälper inte eftersom det jag var ute efter är att visa bilderna direkt när de tas, inte ladda in i datorn i efterhand.

johan
0

Jag förstår. Då är det nog speciellt program som gäller. Till min Nikon har jag för mig att det finns program för att fjärrstyra kameran.

Mvh // Johan