Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 866 ggr
Andreasb
0

kan hårddisken räddas?

Hej.
Första gången jag skriver här, men efter att ha läst en del trådar har jag höga förhoppningar om att få ljus över ett problem jag har.

Min bärbara HP (tre år gammal) har blivit segare och segare, för att till slut knappt fungera. Uppstarten går helt OK, men så fort jag ska köra ett program blir den superseg. Kan ta en minut mellan klick och effekt. Efter att ha testat de flesta metoder (defrag, rensning, uppdatering drivrutiner - you name it) tror jag till slut att det är hårddisken som är pronblemet. (Köra virussök tog lite drygt 30h.)

Så jag köpte en USB-adapter, plockade ur hårddisken och pluggade in den som extern HD i en annan dator. Problemet kvarstår. Virus sök tar sjukt lång tid. Datorn (den "nya") blir även den seg som sirap när jag är utforskar den "gamla" hårddisken.

Nån som har några tips?
Hjälper det att formattera och installera om winXP?
Eller… är det ny HD som gäller :(

[PeterWem]
0

Har du testat att kontrollera hårddisken? Menyn finns precis ovanför defrag.

guraknugen
0

Är hårddisken i stort sett full? Virussökning och annat tar ju längre tid ju mer som finns på hårddisken. Även med en liten hårddisk på 250 GB kan det ju ta åtskilliga timmar att göra en virussökning om hårddisken är i det närmaste full.

Hde det varit min så hade jag nog, efter att kört backup på allt jag inte vill bli av med, rensat skiten och installerat vad jag nu vill ha på nytt, i ditt fall XP, tydligen. Fortfarande segt? Segare än vad XP ska vara på just din maskin, menar jag då. Ja, då måste det ju vara hårddisken i sig som det hänt något med.

Eller om du har tillgång till en tom hårddisk, installera den och installera ditt operativsystem och provkör. Går det betydligt fortare än med den gamla så är ju hårddisken felkällan. Dock vet du i detta läget inte varför; det KAN ju fortfarande bero på att den är för full. Fast å andra sidan, om den är för full och du kört defragmentering på den, borde defragmenteringsprogrammet ha varnat dig för att hårddisken är för full…

Så, nu har du i alla fall några små idéer att bolla med. Om de sedan är nya är kanske en annan sak…

GoLiden
0

Hejsan, Andreasb

Självfallet går det att rädda din hårddisk! Det finns flera saker jag skulle rekommendera en del har nämnts tidigare. Som te.x. gör en backup, formatera om hårdisken och sedan installera om Windows.

Men innan du går så långt som att installera om Windows. Skulle jag föreslå att du låter Windows söka igenom hårdisken efter fel. Detta gör du genom att öppna programmet kör i Windows och sedan använda dig av kommandot chkdsk. Då kommer Windows självt leta igenom hårdisken efter fel och reparera dessa.

Fungerar inte det så kan det vara så att du behöver en nyare firmeware till hårdisken. Det här är mycket sällsynt men det händer att det behövs. Men något annat jag tror på är att du kör ett special program som hårddisktillverkaren oftast har. Dessa kan ta bort virus, ge dig information om vad det är för problem samt rätta till problemen. Här är ett exempel för Seagate-hårddiskar: http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

OBS! innan du kör in en ny firmeware kan det vara klokt att göra en backup.

Mvh
Lidén

Det går bra att kontakta mig för vidare diskussion eller problemlösning. Var då god att besök min hemsida för vidare information.

Bogey
0

Ladda ner ett S.M.A.R.T. tool som kan läsa S.M.A.R.T. databasen i hårddisken så kan du se vad hårdisken själv rapporterar om sin status.

Kolla här om det kan va till nån hjälp, eller här.