Datorn iFokus

Datorn

Etikett: microsoft-office
Läst 7233 ggr
Mark
0

Fylla ut tal med nollor i Excel

Hej

Jag har i Excel en kolumn med tal med olika antal siffror, t ex 123  1234 och 12345. Dessa vill jag ha utfyllda med nollor på slutet så att det blir 8 siffror, dvs 12300000, 12340000, 12345000 etc. Det ska frotfarande vara tal. Någon som har ett tips?

Mark

johan
2

Om du hade velat ha nollorna i början hade du kunnat göra så här: 

1. Markera cellerna
  2. Gå till Format, Celler
  3. På fliken Tal väljer du Anpassat
  4. Ange formatet 00000000 (eller så många nollor du vill ha)
  5. Tryck Ok.

Iom att du vill ha dom i slutet blir det lite krångligare, men den här formeln borde lösa problemet. (siffrorna i A-kolumnen, formel i B-kolumnen)

=HELTAL(A1 & REP("0"; 8-LÄNGD(A1)))

På engelska tror jag formeln blir:

=INT(A1 & REPT("0"; 8-LEN(A1)))

Med formellösning så är du fortfarande beroende av A-kolumnen, men du kan göra dig av med formeln och behålla värderna genom att köra Kopiera, Klistra in special, Värden.

// Johan

Mvh // Johan

Kaj
3

Ett sätt är att formatera cellen med följande format (välj valet Custom eller anpassat på svenska)

_-* # ##0"00000"

Exemplet lägger alltid till 5 extra nollor till det värde du matar in i cellen och då på slutet. men hur man skall formatera om man tex alltid vill att talet skall vara exakt 8 positioner har jag inte testat men det går säkert genom att lite finurligt formatera cellen med något liknande ovan plus lite till. Vid just formatering finns en väldig massa sätt som inte är direkt dokumenterade så det går nog att fixa.

Johan - du kanske har något tips utan att behöva skriva en formel som härleder från olika celler utan bara den du matar in i

Mark
0

Tack för tipsen!

Jag löste det med en nästlad OM-formel. Den blev lång och krånglig, men det fungerade.

OM(A1<100;A1*1000000;OM(A1<1000;A1*100000;OM(osv…)))

Mark
0

Men Johans tips var ju mycket enklare, jag har testat det efteråt!