Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 921 ggr
LadyVictoria
0

Mikrofon förstört ljud?

Hej, tänkte bara höra om det är någon som skulle kunna hjälpa mig med ett problem.

Jag kopplade in min Samson mikrofon och spelade in lite ljud i ljudinspelaren, efter detta så har ljudet varit helt konstigt och det finns ingen bas för 5 öre, istället är det är ekande och lågt. Det är inte högtalarna det är fel på för jag har provat med flera hörlurar och det är fortfarande samma problem.

Kan jag ha råkat göra någonting med ljudkortet eller vad tror ni?

guraknugen
0

Det du beskriver låter precis som det brukar bli när någon mini-teleplugg (de som brukar finnas på hörlurar och en hel del annat) inte sitter itryckt ordentligt. Punkt 1 är alltså att kolla alla anslutningar. Inte bara titta, känn på grejerna, dra ur kontakter och sätt i dem igen och så vidare.

LadyVictoria
0

Tyvärr så är det inte detta som är problemet. Några andra förslag?

guraknugen
0

Svårt att säga utan att ha hört exakt hur det låter. Om man fasvänder ena kanalen så försvinner basen helt då den oftast brukar vara panorerad i mitten och i fas i de flesta inspelningar. Alltså verkar det som att något sådant har hänt och då är ju frågan var i kedjan detta skett. Mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt? Jag är fortfarande inne på att felet är hårdvarumäsigt, men det är ju faktiskt 50% chans att jag har fel…

Funderar på om något oväntat, som normalt inte ”ska kunna ske” kan ha hänt om du av misstag pluggat in micken i fel jack… men det ska nog till maximal otur om det ska kunna förstöra något.

Om det är något mjukvarumässigt fel så funderar man ju på om du fipplat med ljudinställningar medan du experimenterade med micken. Kanske har fipplat med en kontroll som inte var den du trodde eller liknande. Nu vet ju inte jag vilka kontroller du har tillgång till heller, så det är ju lite svårt att bara sitta här och gissa. Har du mer information att komma med?

LadyVictoria
0

Hm.. jag kan ha kopplat i fel ingång av misstag till mikrofonen, i den gröna istället för den rosa. Har kollat på ljudinställningarna under kontrollpanelen men det hjälper inte det minsta :/