Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2331 ggr
greenday90
0

vlc media player

finns det nåt annat program man kan använda istället för detta för avi och mp4 filmer? för iaf då jag ska spela upp mp4 filmer så vill inte bilden röra på sig…

guraknugen
0

Du glömde det mesta när det gäller information där. VLC finns ju för nästan alla de vanligaste operativsystemen, så det vore ju bra om man fick veta vilket av dem du använder.

Tyvärr har jag aldrig provat att spela mp4-filmer så jag vet inte vad som funkar där. Det mesta jag spelat har funkat i samtliga mediaspelare (av de jag har installerade), såsom MPlayer, Totem med flera. Det brukar snarare bero på vilka kodeks man installerat än vilken mediaspelare man har, fast just VLC har väl sina kodekar inbyggda, verkar det som.

greenday90
0

jag använder windows xp..

okej..

guraknugen
0

Och det fungerar inte med Windows Media Player?

Windowsnissarna på detta forum brukar prata om något kodek-pack som man kan installera för att få tillgång till ett tydligen stort antal kodekar, sök på forumet så hittar du säkert ett antal trådar om detta. Kommer inte ihåg vad det hette eller någonting sådant, då jag inte använder Windows själv.

Men ingår inte mp4-kodekar som standard i Windows XP? Det trodde jag.

Nåja, lugn bara så svarar snart någon av de många Windows-gurur som finns här på forumet.

greenday90
0

okej ska kolla :P

jaa det kan hända, det har bara blivit att jag har använt vlc istället..

[Tan-chan]
0

Jag använder mig av KMPlayer som fungerar helt felfritt för min del. Tar nästan alla slags filformat.

Hjortronsylt
0

Tycker WMP (Windows Media Player) med codec-paketet K-lite Mega Codec Pack funkar bäst. Går att se mp4, avi och divx, med flera andra ändelser.

Kaj
0

#6 lite klargörande. Det är Windows Media Player Classic som kommer med K-lite. WMP är Microsofts media spelare.

jag använder själv WMP Classic och den spelar upp MP4 filer, Avi, Mpeg etc. Fungerar alltså för de flesta formaten.

guraknugen
0

#7: Hm… vad menar du med ”alltså”? Du räknar upp tre (3) format och säger att det alltså därmed fungerar för de flesta formaten. Jag är övertygad om att de flesta formaten stöds, men jag tycker ju inte att en uppräkning på ynka tre format intygar detta, då man förmodligen kan fylla flera rader text genom att enbart ange videoformat…

Ursäkta om jag är petig…

Kaj
0

#8 därför skrev jag etc efter. Det är verkligen en massa format (både ljud, bild och video) som stöds. Men precis som alla andra mediaspelare så är det beroende på vilka codecs du installerar tillsammans med media spelaren som avgör vad den klarar av att spela upp. Som standard kommer det med en massa codecs för att klara de flesta vanliga formaten av mediafiler. Saknas något (typ nyare format) kan dessa oftast laddas hem som codecs i efterhand. Man kan även göra det lite enkalre för sig genom att ta hem tex K-lite codec pack (Där WMP classic ingår) och då installeras ännu fler codecs.

WMP Classic har slutat sin utvecklings cyckel och nu är det MPC homecinema som gäller som är en vidareutveckling av WMP classic.

guraknugen
0

#9: He he… då hade det ju räckt att bara nämna ett format: ”…spelar upp mp4 etc. Alltså stöds…”, och så vidare…

Nåja, nog om detta…