Problem IBM Thinkpad
Jag har fick en IBM ThinkPad A21 för några år sedan och helt plötsligt så hittar den inte hårddisken. Jag lyckade få igång den men efter den startat upp Windows så tog det ca. 5 minuter innan den slåg av sig och startade om.
Jag kör Windows XP med licens.
Det enda jag lagt märke till är att den blir otroligt varm. Har öppnat och kollat efter damm men den var helt ren. Har scannat den igår efter virus och annat krafs men inget suspekt hittades.
Kan det vara nått med att prosessorn att den går varm? Det är en PIII på 850Mhz och med 512 i ram.
Bioset som ligger i den är från 1999.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

När den slår av och startar om är det troligen för att den har blivit för varm.
Antagligen har fläkten sagt upp sig på ett eller annat sätt. Det är ganska knepigt att byta fläkt, men den bör finnas som reservdel. Ofta kan man smörja upp den gamla fläkten; axeln går ganska lätt att komma åt, den sitter under fläktens etikett. En enda liten droppe tunn olja brukar få en fläkt att gå ett bra tag till. Efter några år brukar de här små fläktarna bete sig så; oljan beckar ihop, och det brukar först låta innan den stannar helt.
Ibland är det moderkortet som inte ger ström till fläkten så att den kan gå, och då är det lite knepigare. Jag har någon gång plockat 5V från datorns USB-kontakt för att få igång fläkten på en bärbar; man får improvisera…
#1 Tack, ska kolla och testa.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek