inga bilder
När jag tittar i en mapp där jag har foton så visas inte själva bilden utan bara windovs egen bild, för att kunna se fotot måste jag antingen öppna det eller förhandsgranska det, har provat att klicka i visa miniatyr osv ( har prövat alla varianter) men inget funkar… Vad ska jag göra för att få se fotot i miniatyr? Har vista och använder windovs fotogalleri
Jag vet inte om jag förstår dig rätt.
För att själv välja den bild du vill ha på mappen gör du så här;
---Högerklicka på mappen
---Egenskaper
---Anpassa….(flik längst upp )
---Välj en bild klicka på bilden och öppna
---OK
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Nej, vad jag menade var att jag vill kunna se bilderna som miniatyrer när jag öppnar mappen där "alla" bilder ligger, utan at behöva öppna själva bilden

Jag tror så här:
Längst ner under bilden har Du längst till vänster ett avlångt fält med ett förstoringsglas med ett + i, därefter ett liten fyrkant med 3x3 smårutor i. mKlicka på den så skall bilderna visas i ursprunglig miniatyrstorlek.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Nej jag får nog förklara bättre :)
När jag öppnar en mapp med säg 100 olika foton i så kan man ju välja om man vill ha små ikoner, lista, detaljerad lista osv där har jag då valt ikoner för jag vill se vilken bild som är vilken MEN alla bilder (ikoner) visas istället för själva bilden en av windovs bilder. Jag kan alltså inte se vilket kort som är vilket annat än att jag måste öppna ett visningsprogram. Hoppas jag förklarat mig nu, vet ju att det är nåt som blivit fel för innan så har ju ikonerna visat själva fotot…

OK! Nu förstår jag, för jag har haft motsvarande fel i något annat bildprogram som jag inte nu kommer ihåg.
Det fixade sig när jag uppgraderade till Vista. Vad som var fel har jag ingen aning om, men det borde väl gå att lösa.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Ett program som jag använder både i Linux och Windows för att hålla reda på bilder är Picasa. Nautilus visar visserligen alla bilder utom råfiler som bilder, men överblicken över alla bilder är bättre i Picasa. Man behöver inte bläddra mellan olika mappar, man får upp varenda bild man har i datorn så att man kan titta på dem direkt och gå till mappen där bilden ligger eller öppna den i ett annat program. Picasa är helt suveränt just för det, att visa bilderna. Oftast har vi ju ett visuellt minne av bilden, men det är lätt att glömma var man har lagt den. I Picasa kan man rulla fram bilden som man vill ha väldigt enkelt, och dedan öppna mappen där den ligger.
Och Windows utforskare är faktiskt lite strulig på det där med att visa bilder…
Skulle bara vara bra med ett program som visade råbilderna lika snyggt.
Så prova gärna Picasa; det jobbar i bakgrunden och stör inte andra program när det väl har samlat på sig alla bilder som ligger i datorn. När man sen stoppar in nya bilder så sorteras de automagiskt in. Om du provar Picasa kommer du nog inte att besväras av filhanterarens svagheter när det gäller bilder.
#6: En skön grej med Nautilus, tycker jag, är att även .xcf-bilder (GIMP-filer) visas som miniatyrer (om man valt att bilder ska visas som miniatyrer, förstås).

#6 kanske kan vara värt att pröva, men du vet inte hur jag kan få det riktigt med windows? vet ju att det har fungerat innan…
Tanka ner Irfanview. Då kommer det funka ska du se. Jag har detta och det är så himla bra och fungerar på Vista :)
Då kommer du se dina bilder! Iaf om du ställer in att alla bildfiler skall öppnas med detta program.
Det kanske inte ser så jävla proffsigt ut men älskar de simpla funktionerna.