Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1540 ggr
Iskall
2009-05-14 16:04
0

Bort tagning av program

Jag skulle behöva ha lite hjälp för att ta bort lite program från min hårddisk som börjar bli rätt så full, och jag skulle vilja veta villka jag kan ta bort och inte.

Jag har:
Java(TM) 6 Update 11
Java(TM) 6 Update 2
Java(TM) 6 Update 3
Java(TM) 6 Update 5
Java(TM) 6 Update 7
Java(TM) SE Runtime Environment 6 Update 1

Kan jag ta bort något av dessa progam?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Inkanyezi
2009-05-14 20:31
0

Kanske du kan, men om det är plats på hårddisken du behöver och du oroar dig för ett par javauppdateringar, då är det inte rensning av hårddisken som är aktuellt, utan att skaffa en ny och större hårddisk. Java tar väldigt lite plats, så det är inget att lägga energi på att prova om man kan ta bort. Uppdateringarna är uppdateringar av en version som ligger där, så det som kan hända om du tar bort dom från den sista och ner mot den första är att du får tidigare version, som kanske inte funkar lika bra. Uppdateringarna tar inte stor plats, de byter ut en del filer mot andra som är ungefär lika stora.

Så låt dem ligga kvar om du vill se webbsidor ordentligt och om du kör andra program som använder Java, ex OpenOffice och Word Perfect.

guraknugen
2009-05-15 01:20
0

Man kan ju gissa att, i bästa fall, det program som installerade Java-uppdateringarna hade tagit bort allt gammalt som inte längre behövs, och eftersom de nu verkar vara kvar kanske det rent av är så att de behövs…

Annars känns det ju rent spontant som att du borde kunna ta bort alla utom den senaste, men det var som sagt bara en spontan tanke som kan vara hur felaktig som helst. Har för mig att det kuinde vara lite si och så med det där i Windows, i alla fall på den tiden jag använde det. I Ubuntu, exempelvis, är det betydligt enklare, i alla fall om man hållit sig till programvara som finns i de förråd man har ”samlat på sig”. Då kan man med ett enkelt kommando avinstallera alla paket som inte längre behövs och man behöver inte ens veta vilka dessa är.

Men som Inkanyezi sa, det är lite slöseri med tid och kraft att hålla på med småsaker om man har för lite hårddiskutrymme. Större hårddisk är det som gäller eller fler hårddiskar. Fast det behöver ju inte nödvändigtvis vara hårddiskar heller, men det är väl fortfarande så att man får mest utrymme för pengarna om man håller sig till hårddiskar.

Jämfört med exempelvis högupplöst 2-timmarsvideo ter sig de flesta program som tämligen små, även stora kontorspaket… Och en Javauppdatering mer eller mindre lär ju knappast märkas ur utrymmeshänseende.

[PeterWem]
2009-05-15 01:42
0

Senaste version är 6 och uppdatering 13. Se till att uppdatera din java. Du finner den i kontrollpanelen. Jag har tagit bort alla utom nr. 13.