Datorn iFokus

Datorn

Etikett: microsoft-office
Läst 1669 ggr
Tom-B
0

Svara via mailadress på hemsida

Om jag är inne på en hemsida, och där finns en länkad e-mailadress och jag klickar på den, så kommer jag inte till mitt eget Windows Mail, jag kommer till en sida med till-adressen ifylld och jag kan skriva mitt email, men sen inte skicka, bara spara.

Jag har inte hittat var det sparas. Och vad kan jag göra med det där?

Jag vill ju komma direkt till mitt Ws Mail-konto och där skriva och skicka som när jag själv skapar ett e-mail.

Var och hur ändrar jag på inställningarna.

Jag har Vista och Office 7.

Tacksam för hjälp.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Inkanyezi
0

Det verkar vara någon slags bugg, så det är väl bäst att inte göra så. Fundera inte över var det är sparat.

Om du i stället öppnar din mailklient och kopierar adressen och droppar den i e-posten så löset du ju problemet.

På en del webbsidor finns klickbara länkar där man kan skicka meddelanden, men som inte gör det via din e-post, utan i stället använder ett formulär. Där kan det i stället för "skicka" stå exempelvis "spara", och då betyder ju det att ditt meddelande sparas hos den som äger webbsidan/formuläret, och alltså går det fram. Det sker så klart kanske med e-post, men inte via din e-post, utan från en adress som det formuläret använder för att skicka post.

Så om någon sån där klickbar länk öppnar din klient, vilket den ska göra om det finns ett mailto-formulär, då är det inte något problem med dina inställningar… Men å andra sidan, du kan prova med att göra en egen lokal webbsida med en mailto-länk, och se om den öppnar din e-post; om den inte öppnar, då är dina inställningar för e-post fel.

benkebonk
0

Kolla om Windows mail är ditt standard mailprogram. Kolla vid startmenyn

Tom-B
0

Tack för svaren!

Lite stressad nu p gr a födelsedag, men skall läsa noggrannare sen.

//Tom

Tom-B
0

#2. Jo mitt standard är inställt på Windows mail.

#1. Jag gör ju så nu som Du föreslår, d v s kopierar adressen och lägger in det via mitt eget mailkonto. Det är bara lite knöligt eftersom man ibland också vill kopiera något mer att lägga i mailet, och då får man gå in och ur flera gånger.

Jag skall också testa om mina mail går fram när jag får meddelandet Sparat.

Tack för tipsen!

//Tom

[Norum]
0

I stratmenyn har du "Standardprogram"
Om du klickar där får du upp ett antal alternativ..
Välj "Ange programåtkomst och standardalternativ"
Där väljer du "Egen"

Där kan du klicka i e-postprogrammet och allt kommer att fungera för dig. :-)

*hoppas jag*

Tom-B
0

Näe, Skruttis, det hjälpte inte.

Jag var då inne under Egen, och ändrade på ett antal inställningar, en i taget, och testade se´n. Men varje gång återgår programmet till att markera "Använd nuvarande …"

Tyvärr!

//Tom

[Norum]
0

Jasså? För mig fungerar det om jag klickar i vilken mail jag vill använda.. Märkligt.

Tom-B
0

Jag har Vista, har Du?

Det är kanske är någon annan grundinställning som skall göras först. Får nog ta datorn till experten i butiken.

//Tom

[Norum]
0

Jodå, jag har Vista.