hjälp med att bränna divxfiler
hej,
har ett litet problem, har ett gäng divx-filer jag vill få över på data-dvd för att kolla på vanliga tv:n istället för på datorn. testade först som en datadvd i iso-format, och fick de fyra första filerna att funka, men resten var paj. Läste i manualen att dvd:n vill ha skivan i udf-format, så då testade jag det. samma resultat, de fyra första funkar, resten ger data error. Kollade lite nogrannar och såg att de första fyra är i 320*240, medan resten är i 512*384 och en i 576*432. Kan det vara så att det är därför det inte funkar????
/P

Sånt jävla pucko, kika runt lite på filerna och upptäckte att de var rippade till xvid vilket min dvd inte tar.
Ny fråga: nån som har en bra converter xvid2divx??

Men Pelle,
tar din DVD spelare vanliga AVI filer ( DIVX ) så brukar dom ta XVID. Skillnaden är att DIVX formatet är ett köp format men XVID är ett gratis format men dom bygger på exakt samma teknik.'
Dock jag har en bra konverter mellan en massa olika format (bl a mellan DIVX och XVID) som heter AVS Video converter. Den kostar dock ca. 250 kr

får data error på filer som är kodade med xvid, men inte med de som är kodade i divx…. det kan ju visserligen ha med ngt annat att göra, men detta (förutom formatet enl ovan) är det enda jag kan hitta som skiljer filerna åt. Ljudströmmarna är kodade i mp3, och inte i wma som tydligen ofta ställer till med detta problem på sony's spelare.
Detta gör att jag lutar åt att det är videokomprimeringsformatet som strular, men om nån har andra idéer så är jag inte den som låser mig vid en lösning
Jag använder ett smart litet program för att ändra den s k FourCC:n, d v s divx, xvid osv. Fungerar alltid att göra om xvid till divx för mig; brukar göra det fö att alla program inte stödjer xvid osv. Har aldrig provat bränna filmerna, men det kanske kan vara värt ett försök för din del?
http://www.free-codecs.com/download/AVI_FourCC_Code_Changer.htm

Det var definitivt värt ett försök. genom att köra four cc:n och ändra båda inställningarna till divx från xvid så fattade dvd:n plötsligt att den kunde spela upp filerna. Tack för ett mycket användbart tips….

Vilket bra tips Andreas-b
Skall kolla denna. Hade problem med några Seinfeldt avsnitt i HDTV format som var från season 4 som jag inte kunde spela på min DVD utan var tvungen att konvertera mha AVS video Converter (då funkade dom).