Cookies?
Hej!
Hoppas jag har hamnat på rätt forum, men det var det mest rätta jag hittade ;) Visste inte heller vilken kategori så flytta gärna!
I alla fall. Mitt virus-program (AVG) varnar efter varje scan för cookies.
Hur allvarligt är cookies?
Remove all unhealed infections klickade jag på, för tänkte ju att datorn skulle ta bort det, eftersom att mitt engelska-kunnande säger mej det ;)
Men det hände som ingenting…
//Lovisa

Ja, det fanns nog inga virus i din dator, och då är det ju naturligt att ingenting händer när du ber programmet ta bort alla infektioner som inte har "läkts".
Cookies kan man ju både ha och mista; du kanske inte ens vill ta bort alla.
Cookies används av websidor för att känna igen att du har varit där förut, och vissa data kan sparas i kakorna för att webbsidan ska komma upp som du vill ha den. Dom är alltså inte elakheter, men dom hjälper till att föra statistik, så lite spionjobb kan dom göra, men i stort sett är dom oförargliga.
Däremot när man rensar känslig data ur webbläsaren så ingår ju också cookies.

#1 jaha, då förstår jag! Tack så mycket för hjälpen, då behöver jag inte oroa mig :)
Om du inte vill spara cookies kan du fixa det i din webbläsare. Om inte, byt webbläsare eller installera någon lämplig plugin. Leta i inställnmingar och möjligen efter säkerhet eller liknande. Beror på viken webbläsare du har. Brukar finnas lite olika varianter, exempelvis att automatiskt radera nya cookies när webbläsaren stängs av och sådant.

På en del webbsidor, där man ska logga in, sparas inloggningen i en cookie, så att man kommer in direkt när man öppnar den igen. Så är det på iFokus. Om man tar bort alla cookies måste man logga in med sitt lösenord för att öppna sin egen vy. Om man har bockat att ständigt vara inloggad så lägger man in den inloggade vyn i sin cookie. Även om man har valt bort att spara cookies, dvs radera dem när webbläsaren stängs, så kan vissa webbläsare spara lösenord för inloggningen; de sparas inte som cookies och det går inte någon information till servern om att lösenordet är lagrat och läggs in automatiskt.
Så du kanske vill att din vy i iFokus ska komma upp av sig själv när du går till exempelvis "Datorn i Fokus". I så fall kanske du vill att cookies ska ligga kvar.

Med IE8 kan man använda sig av InPrivate funktionen (kiknande finns i FF och andra webläsare).
När man stänger ner IE8 i Inprivate läge så tas alla referenser om den webbsession (inkl cookies, index.dat info, temp. internet files etc) bort.