Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 633 ggr
johan
0

Upptäck ny musik med Pandora

Läste idag att MSN Radio har skaffat något slags samarbete med Pandora. Det fick mig att tänka på att jag måste tipsa om Pandora.

Pandora är den enda radiostationen du någonsin behöver. När du använder tjänsten första gången blir du ombedd att skriva in en låt eller artist som du tycker om. Utifrån ditt val så letar Pandora fram liknande musik som du förmodligen också kommer att tycka om.

Hela tiden har du möjlighet att hjälpa Pandora genom att säga att du tyckte om låten eller ogillade låten. Av detta blir Pandora ännu bättre på att plocka fram bra musik.

Du kan skapa hur många radiostationer du vill och sedan en tid tillbaka kan du låta Pandora bland låtar från alla radiostationerna.

Tjänsten är helt gratis och det är inte någon reklam mellan låtarna. Enda begränsningen i gratisversionen är egentligen att du inte får byta låt hur ofta som helst.

Pandora är riktigt coolt!

Mvh // Johan

johan
0

Det enda man saknar är att ha Pandora i Windows Media Center och i telefonen via wlan… :)

Mvh // Johan

Cartman
0

Har skrivit ett program som rippar Pandora så länge du har "What U hear". Hojta så skickar jag.

Zpookey
0

Hojt

pentsium
0

#2 http://www.xoteck.com/ripcast/ <<<< delar dessutom upp alla låtar för sig  spelar in och lägger på hddn

Tom
0

Är det fortfarande bara 128 kbit/s?

Tom

Cartman
0

#3 Finns iofs en java-lösning till FireFox. Pandora kör "prefetch" vilket innebär att låtarna tillfälligt placeras i Temp under plugtmp-mapparna. Det java-programmet gör är att automatiskt namnge låtarna och placera dom på valfri plats. Jag har testat och det ser ut som att det skulle kunna funka, problemet är bara att det inte genereras några plugtmp-mappar på min maskin varför java-programmet naturligtvis inte hittar några filer. Vet inte om det beror på att jag har Firefox 2.0 eller att Pandora kanske har ändrat metod.

Om nu inte detta funkar så har jag alltså ett program WavRec som spelar in det som hörs på datorn (What U Hear) i valfri kvalitet. Filerna hamnar alltså som wav-filer och namnges automatiskt av datorklockan. "Pandora-rippern" består häri att programmet automatiskt separerar låtarna (när det varit tyst i minst 1 s påbörjas en ny inspelning). Normalt funkar detta utmärkt men var beredd på att efter avslutad inspelning rensa bort de allra största filerna (Pandora har bytt låt snabbare än 1 s) och de allra minsta (låten har haft tystnad längre än 1 s). Brukar låta Pandora stå på under natten och på morgonen har jag kanske 150 låtar (varav jag rensar bort 0-5 %), sen konverterar jag dessa till mp3. Finns en timer också, te x om du vill spela in nåt radioprogram mellan vissa klockslag.

#4 Pandora är ju ingen Shoutcast så det funkar inte, eller har jag missat nåt?

#5 Japp.