vi ska skaffa ny dator.. men vilken?
Hej hej! jag är ny här och jag undrar om jag kan få lite tips. jag är inget datageni och eh.. kan faktiskt ingenting om datorer, men jag kan förklara vad vi vill ha: en dator som klarar bilder,foton,spel,program (t,ex ph) för en familj, en laptop, bra kvalité ej kraschar, stor skärm.. jag undrar liksom vad som passar in på det. det ska som sagt ha bra minne. jag har läst att 250gb klarar av det mesta, så är det då onödigt att köpa en med 300gb? det är jag, 12 år & min mamma som kommer använda den till internet, rita bilder,spela spel…
tacksam för svar! :D
/dragonpower
Hej dragonpower. Ger de råd jag brukar ge till den här frågan.
Har du tänkt att kunna spela nya spel så rekommenderar jag absolut inte en laptop då de är för klena för spel och skall du absolut ha en som du kan köra lite nyare spel så kostar de helt enkelt massor och du kan sedan oftast inte byta ut grafikkortet när det börjar bli gammalt utan måste köpa en ny lika dyr laptop igen.
Om man skall ha en laptop bör man inte ha en stor skärm om man tänkt att kånka runt på den varje dag då det är osmidigt och förtar poängen av en laptop. (min åsikt iaf).
Att den ej skall krasha är oftast upp till användaren att inte göra saker som påverkar stabiliteten på operativ systemet eller programen.
Om man inte tänkt ladda ner en massa saker från nätet räcker säkert 250gb till det mesta. Annars kan man alltid köpa en extern hårddisk senare.
Så vad jag menar är om det inte är absolut nödvändigt att ha en laptop till familjen är det både billigare och bättre med en stationär som man sedan kan uppgradera.
Till internet och bilder etc fungerar de flesta datorer men jag skulle rekomendera minst 2GB i RAM oavsett för programens och operativ systemets skull.
Krascher kan, förutom på dåligt skrivna drivrutiner, också bero på hårdvaran. Det kan till och med vara så att nätaggregatet inte är korrekt dimensionerat, men rent generellt kan det vara nästan vad som helst. Att man just köpt en sprillans ny dator är ingen garanti för att alla ingående komponenter faktiskt fungerar till 100%, har många fått erfara…
Så det vet man oftast inte innan, utan det brukar bli en överraskning, så att säga…
Och som redan sagts, så är det ju fullt möjligt att själv se till att datorn blir kraschbenägen genom att installera undermålig programvara eller virus och så vidare.
Jag håller med föregående skribenter angående laptop. Ok om man verkligen ska ha med sig datorn hit och dit, annars bara jobbigt. Liten skärm, trångt tangenbord, knölig att uppgradera, dyr att reparera med mera.
http://www.komplett.se brukar ha prisvärda datorer. Det finns fler bra leverantörer, men min erfarenhet säger att elektronikjättarna ofta blir ganska dyra.
#4: Har ju inte testat allt, men får väl som motpol dra fördelarna med bärbar dator, och då jämför jag den jag använder nu (bärbar) med min frus stationära:
Tyst, inbyggd säkerhet mot strömavbrott (batteriet) och tyst…
Något långsammare än hennes maskin, men räcker till rätt bra så länge man inte bootar till Windows XP, men det gör jag i stort sett aldrig.
hej hej! tack för svaren. ska läsa igenom dom ordentligt så fort jag får tid.. :)
glömde säga att den inte ska kånkas runt på. bara hemma i hemmet typ vid köksbordet, i sängen och sådär. kanske inte på toaletten kanske :P vi har en stationär just nu och vi har helt enkelt ingen plats till den :/ kan spela the sims på en laptop? och får man plats med t.ex photoshop på en laptop? som sagt, vi har ingen plats för en stationär. den jag ahr just nu sitter "inknölad" i mitt rum i ett hörn och vi kan inte ha den någon annanstans ;/
Använder min bärbara som en stationär: Den står ständigt på samma plats på skrivbordet. Har en Eee PC (för närvarande med Mandriva) som jag tar med mig. Funkar kanon även om den är lite slöare än min vanliga bärbara.
Det jag inte gillar med de stationära maskiner jag har haft, är att det väsnas för mycket av fläktarna, men det betyder ju inte att alla stationära gör det.
Och som sagt, om strömmen går när man sitter med sin bärbara, är det gôtt att i lugn och ro kunna stänga de program man har öppna och stänga ner datorn kontrollerat, om inte strömmen kommer tillbaka inom den tid det tar för batteriet att ladda ur.
Vad/hur mycket du får plats med på en laptop beror på hur stor hårddisken är.
Och det är ju inget som hindrar att man köper hur många och stora externa hårddiskar som helst heller, så även på en laptop har man, om man vill krångla lite (men bara lite), så mycket utrymme som plånboken och viljan tillåter.

Komplett brukar ha bra leveranser. Hur avanserade spel du kan köra på laptoppen beror på hur mycket pengar du är beredd att lägga ner på den. Men sims borde inte vara något problem även om du inte köper en värsting. för 20000 får du nog en som klara riktigt fräsiga spel. :D För 10000 en som klara det mesta fast man kanske måste ställa ner grafiken på en del spel. För 5000 får du ställa ner grafiken på en hel del spel men de klarar förvånansvärt mycket ändå :)
Allt beror på din budget kan man säga. Lycka till med ditt köp.
Om du absolut vill ha en bärbar och som klarar ganska morderna spel hyfsat bra inklusive Sims se då till att datorn har grafikkretsar från antingen ATI (Radeon kretsar) eller nVidia (GeForce kretsar) med separat grafikminne på minst 512MB. Det skall alltså inte vara så kallat "delat grafikminne"
Tyvärr finns inga såna datorer under 5000:- utan du får räkna med runt 7000:- och uppåt beroende på grafikkrets, skärmstorlek, processor, hårddisk och minne.
Här är ett exempel på en sån dator som ger förhållandevis mycket bang för pengarna, men det finns som sagt andra fabrikat och utrustningsnivåer.
Om inte nån redan har svarat, så ja, man kan spela sims på en laptop, jag kan det på mi´n iaf, och den kostade 7500 (tror jag).
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu