Minidator - bärbar
Efter att ha haft en Eee PC 900 (jag vet, den är på cirka 9", inte 10") ett bra tag nu, kan jag bara säga följande:
Förvänta dig inte att den lilla kommer att vara lika snabb som en vanlig bärbar.
Känn på tangentbordet innan du köper den. Helst med datorn igång. På vissa är det lätt hänt att man inte trycker ordentligt och att då alla tecken inte kommer med när man skriver. Detta på grund av att tangenterna är så små. När det gäller min har jag hunnit utveckla en teknik som gör att antalet fel minskat, men då och då händer det fortfarande att det blir fel. Kan dock tänka mig att detta är bättre på en dator med större skärm, då förmodligen även tangenterna är större.
När det gäller operativsystem verkar det som att det är någon version av Windows i allihop nu för tiden. Detta försämrar prestandan ytterligare, i alla fall på de jag sett.
Min Eee hade Xandros Linux installerat som standard och den visade sig vara rena dyngan. Enda fördelen med den var att den var snabb som en skållad iller, men dynga var kass på andra sätt, så jag slängde ut skiten och installerade Mandriva Linux Free 2009.1 (Gnome-versionen) istället, vilken borde vara långsammare än Xandros, men den har faktiskt visat sig vara förvånansvärt snabb. Möjligen lite lång uppstartstid, nästan lika lång som Windows XP och Ubuntu, men det spelar mindre roll då vänteläget visade sig fungera perfekt i 2009.1, i motsats till 2009.0. Men skit samma, för detta stycke är ju faktiskt helt irrelevant idag, när man alltså inte längre verkar kunna köpa en 10"-laptop utan att samtidigt betala Windowslicens.
Har också en eee 9" med windows xp, men jag upplever den som både snabb och har aldrig haft problem med att tangenterna skulle vara svåra att trycka på… det är ju lite tajtare men man lär sig efter ett tag och det passar mina små händer perfekt!
Snabb tycker jag absolut att den är, eller jag ser i vilket fall ingen större skillnad på den lilla och en större bärbar, köpt ungefär samtidigt. Bara när jag använder stora program eller så som den är lite långsammare men för vardaglig användning, titta mejl och surfa och så så fungerar den utmärkt :)
#2: Det är kanske lite olika vad folk kallar snabb och långsam också. Har inte haft möjlighet att testa Windows XP på min Eee eftersom jag inte har någon Windowslicens för den datorn och heller ingen installations-CD och dessutom ingen CD-spelara som jag kan koppla till min Eee. På den laptop jag normalt använder, exempelvis just nu, har jag dock både Windows XP och Ubuntu och på den är ju Ubuntu betydligt raskare, därför antog jag att XP borde vara segare även på en Eee, som ju bara har hälften så mycket minne och långsammare processor än min vanliga laptop. Dels byggde jag min slutsats på något klipp jag sett på Youtube där man kör tre stycken Eee PC 900 köras samtidigt med var sitt operativsystem och så vidare och bla bla bla. Och visst ja, försökte ju kjöra XP på min gamla burk från 1998 också. Det gick ju ”så där” kan jag ju säga… ha ha ha… 30 sekunder (!) för att öppna en mapp på skrivbordet efter att precis ha startat datorn… Jippie…
Men som sagt, bara mina betydelselösa slutsatser. Alla andra tycker givetvis tvärt om, särskilt de som inte jämfört.