Bränna recoveryskivor på DVDR?
Hej!
Jag tänkte formatera om min dator och skulle behöva bränna ut sådana skivor(Jag har HP om det har någon betydelse). Vet någon om jag kan använda DVD-R skovor till det eller måste det vara CD-R? Hur många brukar man behöva? :oS
Tacksam för svar!

Jag har ett par frågor, eftersom du skriver om "recovery".
Är det en ny dator som du ska göra recovery-skiva till? (jo, det går med dvd)
Och om den är ny, varför ska du i så fall som du skriver "formatera om den"?
Om det inte är en ny dator är det lite sent påtänkt med recovery-skiva.
Recovery ska återställa systemet till det som den hade när den köptes. Data för återställningen hämtas från en dold partition (EISA) på hårddisken, och inga data sparas från den partition som du kan se i filhanteraren. Det betyder att allt som finns i datorn, alla program som har installerats och alla data, dina filer, med dokument, musik, bilder, kommer att försvinna från datorn. Det är inte de filerna som läggs på en recovery-skiva.
Dina filer måste du backa upp, dvs ta kopia på, på ett annat medium innan du ger dig på att formatera hårddisken eller göra recovery. Bästa mediet för backupp är en annan hårddisk, du kanske har en USB-hårddisk?
Programmen du vill ha måste du installera efter recovery, de som fanns förut kommer inte att finnas kvar. (Recovery är rätt bra om du tänker sälja datorn, då kommer ju dina filer att tas bort och också dina program.)
Och som sagt, varför vill du formatera? Vanligen behöver man inte formatera om en hårddisk. Formatering (och partitionering) brukar man göra när man ska ha ett nytt operativsystem med andra filsystem och andra partitioner än de som skivan har. Annars behövs det i regel inte.
Jag har haft problem någon månad för jag kan inte ladda ner ngt med Bittorrent längre(helt plötsligt). Tydligen så är mina "portar" för nedladdning blockerade och jag har ingen aning om hur jag ska kunna "låsa upp" dem. Har fått hjälp av några men de har inte lyckats. Vet inte hur det gick till när de blockerades heller. :oS
Så min sista utväg är att "börja om från början". Men om du kanske vet hur man låser upp dem så vore jag jättetacksam så slipper jag formatera om den! :o)

Formatering har ju ingenting med portar att göra. Det brukar vara brandväggen som hanterar porterna, eller blockerar dem. Alltså vilken policy man har för brandväggen. Det är inte ovanligt att man har mer än en brandvägg, exempelvis om man har en router med inbyggd brandvägg och dessutom brandvägg i datorn. Kolla att portarna som du behöver är öppna i brandväggen som du använder, och stäng av den som du inte vill använda. Det bästa är ofta att ha brandvägg i routern och strunta i att ha en i datorn.
Du behöver inte formatera för att öppna portarna; det räcker med att stänga av brandväggen, men eftersom det inte är särskilt smart att köra helt utan brandvägg, så bör du göra vettiga inställningar av brandväggen som du har.
Jag har veterligen 2 brandväggar och det spelar ingen roll om jag stänger av dem. Jag har Windows brandvägg och Comodos brandvägg. Comodo kommer jag inte åt på något sätt, kan bara knäppa på eller av den. Men som sagt, det spelar ingen roll om jag stänger av dem. Portarna är fortfarande stängda… Jag har ingen router.
Misstänker att det är Comodo som bråkar(är för mig att det var då problemet började). Formaterar jag om datorn så försvinner det programmet från datorn.

Comodo ska kunna avinstalleras via kontrollpanelen. Om den knappen är borta kan du öppna en kommandotolk: Start>Kör>cmd
Du ska få upp en svart ruta med en kommandoprompt.
Sedan går du till mappen där Comodo ligger med kommandot cd, till exempel om den ligger under program: cd /program/cfw/ (eller det mappnamn som Comodo personal firewall ligger i)
Där kör du kommandot: fwconfig -uninstall
Så väntar du tills avinstallationen är klar och startar om Windows.
Sedan kan du radera mappen som Comodo ligger i. Avinstallationen tar bort allt som pekar på Comodo i registret.
Om du har raderat Comodo redan för att få bort det, måste du installera det igen för att kunna ta bort det på rätt sätt.
Kommandotolk? :o)

cmd är kommandotolken
Man trycker på startknappen, väljer Kör och skriver cmd i dialogrutan man får upp, och så trycker man Enter. Då öppnas ett fönster med kommandotolken.
Du får själv luska ut vad mappen heter där din brandvägg ligger. Om du söker efter filer, kan du ju leta efter fwconfig som ligger i den mappen, så får du veta vilken det är.
Ah… Men jag hittar inte comodo någonstans. När jag söker på comodo så får jag upp det här bara:
CIS_Setup_3.5.57173.439_XP_Vista_x32
När jag försöker flytta den så poppar det upp en ruta där det står:
"Det gick inte att hitta objektet. Det finns inte längre i C:\Användare\Mittnamn\Antivirus. Verifiera objektets namn och försök igen.
CIS_Setup_3.5.57173.439_XP_Vista_x32
Företag: COMODO
Skapad den: 2009-01-10
Storlek: 27,2MB"
Om jag söker efter "fwconfig" så står det bara att filen går inte att finna. :oS

Alltså måste Comodo installeras igen för att kunna avinstalleras, eftersom dess programmapp saknas.
Och du kan vara ganska övertygad om att det är problemet.
öh, okej… :oS
Provar…
Gaahh!!
Om den ligger i C:/Program files/COMODO/COMODO Internet Security
Vad ska jag då skriva in i cmd? :oS
Det står bara "… är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil."
:oS
Näe, vänta nu är det fixat! :oD
Tack för all hjälp!! :ox

Då ska du först skriva in:
cd "\Program files\COMODO\COMODO Internet Security\"
Citationstecknen är nödvändiga för att cd ska ta emot hela parametern som ett katalognamn, eftersom det annars bryts efter Program av blanksteget. Lägg märke till att Windows har bakstreck som avdelare mellan kataloger; jag slarvade med det innan, jag är så van vid vanligt snedstreck. Det ska vara bakvänt snedstreck, som man får när man trycker AltGr tillsammans med tangenten där + är i övre raden.
Sedan, när din prompt ser ut så här:
C:\Program files\COMODO\COMODO Internet Security\>
så ska du skriva in fwconfig -uninstall
Och det gäller så klart bara om du inte har en knapp i kontrollpanelens "Program" som låter dig avinstallera den vägen.
Okej, nu fungerade det att göra så men jag hade problem med "fwconfig -uninstall" "… är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil."´
Men nu hittade jag en knapp i Startmenyn där jag kunde avinstallera Comodo! :o) Så nu är det fixat och portarna är öppna! :oD
Tack så jättemycket för hjälpen!! :ox