Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 3808 ggr
Anmaja
0

Ikon för "Visa skrivbordet"?

Hej!

Jag fick en fråga på jobbet av en tjej jag brukar hjälpa, men nu gick jag bet. Hon undrade vart hennes lilla ikon för att ta fram skrivbordet tagit vägen. Den som finns där nere* i Aktivitetsfältet alltså. Jag har funderat och tittat, men jag är inte klok nog att få fram den. Och vad konstigt att den bara försvann?

Någon som kan bistå med tips och hjälp hur vi kan hitta den igen så är vi tacksamma, särskilt min arbetskamrat.

*Nere eller uppe eller i kanten, var man nu valt att placera fältet.

Trevlig helg!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

pentsium
0

Svarat på detta innan…

Öppna Anteckningar och skriv:

"[Shell]
Command=2
IconFile=explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop"

Utan Citattecken och spara som:

"Visa skrivbordet.scf"

Och lägg bara över filen i snabbstartfältet

guraknugen
0

Behöver du verkligen ikonen? Det går annars att göra samma sak med tangentbordet. Du nämnde inte vilket operativsystem du har, men något av nedanstående fungerar:

Windows: Win+m - minimerar alla fönster, om jag inte minns fel (har inte haft Windows sedan 2007, så jag kanske kommer ihåg fel). Minimerar man alla fönster så kommer man ju åt skrivbordet

Win+Skift+m - återställer alla minimerade fönster

Linux (Gnome, kanske även andra skrivbordsmiljöer, men jag kan bara Gnome): Ctrl+Alt+d för att minimera alla fönster.

Crtl+Alt+d igen för att återställa.

Eller Ctrl+Alt+? eller Ctrl+Alt+? för att välja nästa eller föregående skrivbord (som förhoppningsvis är tomt, annars tryck igen tills ett tomt skrivbord erhålles; alla skrivbord har ju samma ikoner, det är bara vilka fönster man har där som skiljer).

MacOS X: Har tyvärr aldrig haft detta operativsystem, men det går säkert att googla sig fram till ett svar.

Inkanyezi
0

En variant för att gömma skrivbordsikonen är att fältet har gjorts mindre. Det finns i så fall en pil i högerkanten av snabbstartfältet där man kan få fram fler ikoner. Man kan av misstag råka dra ikonen till en annan plats i fältet (har inte prövat om man kan få den utanför snabbstartfältet på det sättet). Men om man råkar lägga ikonen långt åt höger, så syns den inte om det finns fler ikoner än det är plats för. När jag hade många ikoner i snabbstartfältet på jobbet gjorde jag två rader i panelen, men jag hade 24" skärm med hög upplösning, så det stal inte mycket plats.

Anmaja
0

Jättemycet stort tack för era svar!

pentsium - Ledsen att jag inte hittade det, jag sökte och fick upp alldeles för många inlägg och läste tyvärr inte alla. Alla skriver ju inte en upplysande överskrift. Ska testa ditt tips på måndag när jag är på jobbet och kan hjälpa min arbetskompis.

guraknugen - Jag behöver inte ikonen, jag har den redan, men kortkommandon är alltid bra att få, jag tackar för dem. Men min arbetskamrat vill gärna ha ikonen och jag tror inte att hon vill "kortkommandera". Hon har Windows och jag träffar henne på måndag igen då jag ska försöka hjälpa henne igen.

Inkanyezi - Jag trodde också det kunde vara så, men nej, då hade jag hittat den där. Den är helt borta och min arbetskompis visste inte varför den försvann. Jag har också två rader på jobbet och en stor skärm.

Tack igen och ha-de-bra på nationaldagen!

/Nalle Puh

Lill-Kisse
0

Jag har ikonen under C:\Documents and settings\Mitt namn\Application Data \Microsoft\Internet Explorer..

Ikonen är från 2004, så den är äldre än datorn och därför vet jag inte var jag fick den ifrån. Kanske jag har hämtat den på någon av Microsofts sidor.

Inkanyezi
0

Nja, ikonen är inte problemet, utan genvägen som ikonen används till…

Lill-Kisse
0

Just precis #6. Man skapar alltså genväg till den plats på hårddisken där ikonen faktiskt finns. Det är den platsen man behöver känna till. Att skapa en genväg sedan är ingen match.

Anmaja
0

Tack!

Jag gjorde som pentsium skrev och det funkade och jag tro min arbetskamrat blev glad för hjälpen att få tillbaka ikonen!

Tack igen! Glad

/Nalle Puh