Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1027 ggr
MsNattiz
2009-05-29 19:49
0

"musikprogram" ?

Vill få råd på ett bra "musikprogram" till datan.
vet inte vad de här programmen kallas, därför kallar jag de för muskprogram.

det är alltså ett program där man skapar melodier och musik genom att sätta ihop bas/trummor/gitarr/sång osv.

hoppas nu att någon här inne vet vad jag pratar om ^^'

[mingdie]
2009-05-30 02:52
0

Om du skall lägga in egen inspelad musik så är Apple's Garageband mycket bra. Om du kör med Windows så finns Mixcraft.

Inkanyezi
2009-05-30 13:04
0

De flesta jag känner använder Cubase.

dijete
2009-05-30 16:04
0

FL Studio är riktigt bra!

guraknugen
2009-05-30 18:23
0

Ardour. Finns inte till Windows eller Mac dock, tror jag.

Fast jag vet inte om jag förstått frågan heller. Menar du att du själv (eller annan) spelar trummor, bas och så vidare och att detta alltså ska in i datorn på något sätt, eller vill du arbeta med färdiga samplingar direkt i datorn eller via MIDI eller vad är det du har tänkt dig egentligen?

Det finns ju så många olika sätt att åstadkomma saker på. Själv tillhör jag den mer ”naturella” kategorin. Här är det en skog av mikrofonstativ kring ett trumset som gäller för att spela in trummor, och akustiska gitarrer spelar jag hellre in via mikrofon än via utgången på gitarren och så vidare, och dessutom använder jag ingen av mina datorer till att spela in med, utan föredrar extern allt-i-ett-utrustning eftersom jag får hårdvaran på köpet, så att säga, i form av hyfsade ADC och DAC, motorreglar och annat oumbärligt.

Men jag är ju ganska ensam om att spela in sådan musik över huvud taget, i alla fall i hemmiljö, nu för tiden, så jag misstänker att det är annat du är ute efter.

Så mitt svar blir fortfarande Ardour, trots att det inte finns för Windows eller Mac. Dock är både Ardour och många av de operativsystem som Ardour fungerar med gratis, så gillar man det inte så har man i alla fall inte förlorat några pengar och behöver inte trassla med att lämna tillbaka och så vidare.

Hjortronsylt
2009-05-30 20:35
0

Magic Music Maker 12 Silver är ett komplett och helt suveränt roligt program att komponera musik på datorn. Kom med gratis som fullversion i en PC tidning år 2007.

guraknugen
2009-05-30 21:46
0

#5: Antar att jag missuppfattade då.

#0: Är det komponera musik du vill göra eller är det bara själva inspelningsprocessen du är ute efter?

Hjortronsylt
2009-05-30 22:57
0

#6   Ingen aning, kan lika gärna varit jag. Får avvakta feedback från inläggsförfattaren och se åt vilket håll det blåser.

guraknugen
2009-05-31 12:37
0

Det verkar som att vederbörande har glömt att hon skrev hit. Har i alla fall inte get någon som helst respons.

LenaR
2009-06-03 00:25
0

Då tar jag över och frågar:

Om man har akustiska instrument och vill spela in och arrangera på datorn, vad finns det då för program?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

guraknugen
2009-06-03 20:19
0

#9: Cubase, Logic, Nuendo, ProTools och några till, varav alllihop kostar en slant, i vissa fall en rejäl slant.

För Linux finns som sagt Ardour som är gratis, men jag antar att det är Windows vi ska rikta in oss på här. Jag använde en gång i tiden ett gratisprogram som kostar pengar för sådant… Låter lite motsägelsefullt, men det var så att man måste betala för att kunna utnyttja hela programmet. Det fanns diverse begränsningar om man valde gratisversionen.

Kan också tillägga att några (eller alla?) av de program jag först nämnde finns i en ”Lite-version” som är billigare än den ”riktiga” versionen, om inte rent av gratis.

Kommer inte just nu ihåg vad programmet jag använde heter, det var ju över två år sedan jag hade windows nu. Ska googla lite…

Hittade… Anvil Studio heter det, men det är nog inget för sig, om du inte vill betala för det. Gratisversionen är mer tänkt som MIDI-studio, så den tillåter bara inspelning av ett enda spår på max 1 minut… ”Free version allows you to record and edit a single, stereo or mono, one minute audio track.”

Så glöm den, som sagt…

Vill man att det ska låta bra också, bör man investera i en bra mikrofonförstärkare (om vi fortfarande pratar inspelning av akustiska instrument) och bra mikrofoner. En mickförstärkare med USB är ju kanon och väljer man inte billigaste Clas Ohlson-skräpet så kommer det att bli ett rejält lyft jämfört med vilket ljudkort som helst.

En hyfsad kondensatormick (kräver att mikrofonförstärkaren har 48 V fantommatning, men det har alla seriösa mickförstärkare) kan man väl få för någon tusenlapp och uppåt. Finns mickar för 100 000 också, men jag antar att det inte är riktigt vad du har tänkt dig…

Nåja, det där är en hel vetenskap så det kanske man bör ta upp i en annan tråd i ett annat forum någonstans, det var ju trots allt bara programvaran som efterfrågades.

Finns förmodligen något gratisprogram du kan använda dig av, men jag känner bara till de som jag har nämnt här och kanske något till som jag inte kommer på just nu. Själv använder jag ju särskild hårdvara för inspelning som har allting (mixer, redigering, inspelning, effekter och lite annat) inbyggt i en enhet som inte är alltför bärbar (däremot flyttbar). Den har också sina brister (den är ju trots allt från 2001…) men den fyller mina behov bäst, dock kanske inte dina.

LenaR
2009-06-17 00:23
0

Tack så mycket guraknugen, jag börjar därifrån!

Glad

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.