Anpassa datorn för mörkerseende
Jag använder en bärbar dator som sjökortsplotter. Som sjökortsprogram använder jag freewareprogrammet Seaclear. Det har en funktion för mörkeranpassning som gråtonar skärmen, men det funkar bara "sådär".
Till den förra datorn hade jag istället en röd glasskiva att sätta framför skärmen i mörker. Perfekt, man både såg sjökortet tydligare och blev mindre bländad. Nu har jag skaffat en lite nyare dator med större skärm och lite annorlunda utformning, vilket gör att glasskiva inte funkar.
Nu till min fråga:
Finns något program till Windows (XP) som kan rödtona skärmen? Alltså justera färgerna så att det ger samma resultat som en röd glasskiva framför.

Det finns röd plast som du kan göra ett filter med. Jag har köpt sådan för längesen på Kuntze & Kompani, den hette Cobex. Dom har säkert något som passar.
Ska kika på det, men jag tror det blir svårt att få ett fysisk filter att sitta på plats på nya skärmen. På den gamla kunde jag helt enkelt ställa det på sargen till skärmen. Möjligen går det att tilverka ngn slags hållare.

Man brukar kunna dra ner bakgrundsbelysningen med typ fn+uppil/nerpil. Både Nvidia och ATI har konfigurationsprogram för sina grafikkretsar, i båda finns det en funktion där man kan kalibrera skärmen, se om du kan hitta det och ändra bara färginställningarna där så att den visar mera rött.