Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 914 ggr
AktieTrader
0

Wordproblem

Jag har fått en wordfil av min syrra. Den innehåller ett kretsshema från ett elektronikprogram. Jag ska bildbehandla den lite. Men hur får jag ut bilden från word? Den verkar skalbar för jag kopierade bilden till ett A3 och drog ut den från några cm till hela A3 utan försämring.

Hur får jag den till en fil eller till PS i bästa kvalitet?

johan
0

I Word lagras bilderna internt som bmp-format. Jag kommer inte på något annat sätt en vanligt klipp och klistra. Ett alternativ skulle vara att du sparar filen som HTML, för då kommer bilder sparas som gif eller jpg i en separat mapp.

Mvh // Johan

AktieTrader
0

Bra tips. Jag sparade A3 som html och fick bilderna som gif i rätt hög upplösning.

Saber
0

Hur är det med "bilder" som kommer tex från visio eller liknade sparas de också som bmp-format eller lagras den som Visio tillsamas med word-filen så att man kan modifiera den senare? Har själv alldig testat det men det känns som om man har ett kretsschema så har man inte gjort det i ett ritprogram som paint eller Photoshop utan i ett CAD program av något slag (tex Visio).

En annan fråga jag har är denna:  är Visio ett CAD (Computer Aided Desing) eller är bara program som används för att designa icke data prylar CAD program? ;)

johan
0

I alla tidigare versioner än Office 2003 så har inklistrade objekt, som t ex visioritningar, excel-diagram med mera lagrats som ett OLE-objekt. Detta har inneburit att du fått en inbäddad kopia av hela Visio-filen eller Excel-filen och du har kunnat komma åt alla data genom att dubbelklicka på bilden.

I Office 2003 klistras det in annorlunda som standard. Både Visio-bilder och Diagram klistras in som Bild (Utökad metafil). Detta är givetvis mycket bättre, eftersom det blir bättre prestanda och att man inte omedvetet ger bort hela sin Excel-fil så att vem som helst kan komma åt all underliggande data.

Excel-tabeller klistar nu som standard in som en vanlig Word-tabell.

För att klistra in som bild i tidigare versioner har man varit tvungen att gå via Redigera, Klistra in special och där välja att klistra in som bild.

Mvh // Johan

johan
0

Visio är inte ett CAD-program. Visio är ett program för att hantera mycket, men mer av typen processflöden, organisationsscheman, nätverksscheman, databaslayout, objektorienterade klassdiagram, kontorsplaneringar och mycket mer.

Det går säkert att göra CAD-liknande saker, men det är inte speciellt optimerat för det.

Mvh // Johan