Rensa datorn?!
På min Delldator så har jag 80Gb hårdisk. Jag sitter och går igenom mina programvaror för att ta bort sådant jag inte använder. Filer som jag använder mer sällan lägger jag över på en extern HD.
Men, iaf så har jag bara 20Gb ledigt utrymme. Och jag fattar inte riktigt vad det är som tar så mycket utrymme.
Jag har kört diskrensning, defragmeterat osv. Finns det andra knep att komma åt minnesberg på HD:n?
Jag skulle vilja ha något som skannar bort allt onödigt skit.
Hälsningar
Robert

Antar att du rensat papperskorgen.
En annan bov är din webläsares cache, rensa den.
Möjligtvis använda lägg till eller ta bort program funktionen i kontrollpanelen och sortera efter storlek, så kanske du hittar program som du sällan använder som använder sig av mycket minne

kaj, det det gav mig ungefär 5Gb till i minne.
Sassir, jag har kört den varianten också. Men jag har upptäckt att inte alla program syns i kontrollpanelen av någon anledning.
Jag funderar om man sitter med en massa dubletter på olika filer. Om inte jag missminner mig så ska det finnas något program som jämför filer och kolla sådant.
Tack återigen för era svar och kommande svar.
Robert

Glad att kunna hjälpa till.
Ska kolla på nätet om jag hittar något sådant pgm

jag la en fråga på DC++ ifall någon visste något om ett sådant pgm som jämför filer. Vi får vänta och se vad svaren blir.
Det finns ett program som heter "Where is my space" eller något i den stilen. Det listar vilka mappar som innehåller mest data.
Mvh // Johan

Kolla Windows-mappen. Det finns ett virus (kommer inte ihåg vilket) som genererar gigantiska filer (ca 5 Gb per st) och lägger dessa i Windows-mappen. Om mappstorleken >2.5 Gb så har du säkert drabbats av detta. Även om antivirus-programmet plockat bort viruset så finns dessa filer kvar. Enkla att identifiera iom storleken och det går bra att ta bort dom i Utforskaren. C

Tack för de tips jag har fått!
I windowsmappen hittar jag en massa dolda filer dom tar ungefär 700mb i minne. De är uninstallinformation, är det DDL-filer som jag bör lämna kvar eller kan jag skicka dom till papperskorgen?
Jag hittade en annan mapp i windowskatalogen, "Downloaded Installions". Om programmen är installerade, kan man inte då ta bort innehållet i den mappen?
Hälsningar
Robert

Är de gömda dll-filer så borde du låta dom ligga kvar där. Men en annan sak du ska gör med Internet-explorer chashen är att minska den till ungifär 50 meg eller något. Tror den tar några % av total utrymmet man har på hårddisken. Annar kommer det problemet bara tillbaka igen.
Jag brukar leta efter vart mitt utrymme tagit vägen genom att välja några mappar åt gågen och markera dom. Om de verkar ta förmycket plats väljer jag ett mindre urval av dom fösta för att hitta vilka av dom mappar jag valt som tar mycket plats (vanligvis kallad för binärsökning;)) När jag hittat den katlog som tog för mycket plats så brukar jag gå in i katalogen och göra samma där för att se om det finns någon gömd bov där.
Du kan också kolla i windows temp katalogen och ta bort allt som ligger där. Filmer/filer som öppnas via IE brukar kunna ligga där för länge enligt mig. om du kör Win XP så är katalogen jag tänker på
C:\Documents and Settings\[Ditt användarnamn]\Local Settings\Temp
Det påminner mig. Har du mer än 1 användare så har man separata papperskorgar och du kan behöva rensa alla för att få mer utrymme.

Hmm, hade alldigt sett Downloeded Installations katalogen förut! ;) Min innehåll tex Itunes och quicktime installations program som enligt mig borde gå att ta bort men jag brukar vanligtvis inte tycka att man borde röra något i windows katalgoen. Johan kanske kan svara på ifall man får ta bort dessa filer.
Ett lätt sätt att testa är att markera dem i en utforskare och trycka shift+delete… =P I den händelse någonting går snett kan man ju alltid reparera i efterhand. Så länge det är iTunes och Quicktimeinstallationer iaf.

Tack saber för infot, väl värt och jag är tacksam för att du tog dig tid till att kommentera.
Robert