datorn stängs av - hjälp!
Min dator har hållit på så hära i ett halvår nu, minst! Den kan helt utan förvarning startas om
Den har varit på lagning som dom trodde var felet, så dom bytte ut en sak men det har inte hjälpt. Datorn stängs av flera ggr om dan.
Fast ska få hem en ny dator nästa vecka och lägga denna dator i förådet. Men känns lite onödigt för har haft den i 4.5 år och den är som ny men bara att den startas om :s
Någon iden om vad felet är?
#1 okej, tack ska prata med pappa :)
Min dator har samma problem , men den stängs av när jag sitter och spelar tungare spel som Burnout paradise city och liknande spel ..

#4 Överhettning.
Jag säger som #5
Har du datorn stående i ett skåp? Är den full av damm? Är den knökfull med kablar?
Det vanligaste felet som folk gör är att de har datorn stående inne i ett skrivbordsskåp t ex…och för att kompensera det så tar de bort sidan på datorn i tron om att det ska bli kallare då vilket är helt fel. Det blir nämligen varmare i lådan då. Så först och främst ska du se till att luftcirkulationen flödar fritt i datorn…bind upp eventuella kablar i datorn så att de inte förhindrar luften från att flöda fritt. Kolla sedan om fläkten på grafikkortet snurrar som den ska (har varit med om många fall där fläkten inte rör sig alls och användaren inte har märkt att den gått sönder). Se också till att gärna ha en plats ledig mellan grafikkortet och nästa kort i lådan (t ex ljudkort eller nätverkskort) eftersom att de bidrar med att hetta upp grafikkortet om de sitter för nära. Låt sidan på datorn vara monterad och ha inte datorn inne i en hurts eller ett skåp. Kontrollera även att processorfläkten snurrar som den ska och att inte den fläkten är helt igensatt med damm (mycket vanligt)
Oftast brukar en avstängning av datorn betyda att processorn är överhettad. Om inte datorn stänger av sig men bilden "fryser" eller beter sig konstigt när man spelat ett tyngre spel en stund så brukar det betyda att grafikkortet är överhettat.
Hoppas att detta hjälper.