Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1281 ggr
AndersE
2008-06-10 13:11
0

Stoppa fönsterbyte?

Jag tycker det är väldigt irriterande då fönstren i Windows växlar av sig själv. Dvs jag klickar fram en ny sida, och byter sedan fönster för att titta på en annan sida. Då sidan jag klickat på kommer fram läggs det fönstret överst. Iriiterande!

Finns det någon inställning jag kan göra för att ta bort det?

Zpookey
2008-06-10 14:05
0

Enklast är om du minimerar fönstret du är på istället för att bara byta fönster. Då ska inte det färdigladdade fönstret komma upp.

Inkanyezi
2008-06-10 14:08
0

Klassisk Windows annoyance…

Nu vill inte alla använda flikar, men om man har flikar så kommer den aktiva fliken inte att växla när sidan laddas. Om man klickar på länken med hjulet (mittknappen) så öppnas länken i en ny flik utan att fokus ändras.

SimsBrooke
2008-06-10 17:03
0

Jag håller med det händer mig oxå och det är så irriterande :/

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

AndersE
2008-06-10 17:21
0

#1 Tack, det kan jag prova.

#2 Jo, det har jag noterat. Jag använder flikar för olika sidor på samma sajt, men olika fönster för olika sajter…

#3 Mycket!   ;-)

AndersE
2009-04-30 02:52
0

Ett snarlikt problem som är mycket irriterande och blir allt vanligare är detta:

Jag skriver en text - i ett mail eller som nu en kommentar eller liknande - och plötsligt blir det ingen text…

Jag måste då markera med musen i fältet och kan därefter fortsätta skriva.

Min gissning är att datorn (något program) "tar kommandot". Det påminner lite om detta att det aktiva fönstret byts (#0) utan min påverkan. Oerhört irriterande!

Vad beror det på. Vad kan jag göra för att behålla "makten". Det är JAG som ska bestämma vilket fönster som ska vara aktivt. Det är JAG som bestämmer när jag skrivit färdigt!

Inkanyezi
2009-04-30 06:50
0

Det där känner jag igen, det hände titt som oftast när jag använde Windows, och det kunde hända i alla program. Det vanligaste skälet var att det kom upp en dialogruta av något slag, och att en av tangenterna när man skrev stämde med något av valen i dialogrutan, så att den besvarades, utan att man någonsin hann se vad det handlade om. Om det blev ja eller nej eller vilket språk rutan var på, eller vad den handlade om fick man aldrig veta, och det beror på att Windows ändrar fokus till dialogrutan när en sån kommer upp. Eftersom när man skriver fortare än systemet hinner med, ligger det ofta ett antal tangenttryckningar i buffert när en dialogruta kommer upp medan man skriver, och då har man ingen möjlighet att stoppa den.

Klassisk Windows annoyance.

guraknugen
2009-04-30 17:43
0

#2, #6: Kör Ubuntu och jag kan intyga att det händer där med. Så det är inget problem som Windowsanvändarna är ensamma om, tyvärr. Undrar hur det är med MacOS X.

AndersE
2009-04-30 18:08
0

Det räcker ju t.ex. att det kommer en blänkare om ny e-post för att markören ska lämna skrivytan…  Grrr!!!!

guraknugen
2009-04-30 21:51
0

I Ubuntu krävs det nog att man aktivt öppnat program 2 och sedan gått tillbaka program 1 för att program 2 ska ta över när det väl laddats.

Har ingen e-postnotifikation, så jag vet inte om det skulle avbryta något. Jag tycker normalt att en av finesserna med e-post är att man kan läsa den när man själv har lust. Läser dem därför ungefär en gång om dagen. Allt som skickats senare på dagen än när jag läser dem får finna sig i att vänta till nästa dag. Där är jag nog benhård, tror jag. Är det något viktigt får vederbörande ringa… Man ska ta det lugnt, det är bra för hjärtat. Är inte den som kastar mig över telefonen heller när det ringer. Det kan gott få gå fram ett antal signaler innan jag svarar om jag håller på med något. Fast det är ju ganska långt mellan signalerna, så jag brukar hinna svara efter kanske två eller max fyra signaler.

AndersE
2009-06-30 13:26
0

Angående #5 - hur gör människor som använder sin dator till det den från början var tänkt? Dvs som ordbehandlare/skrivmaskin…

Om man sitter och skriver en längre text och tittar på tangentbordet istället för på skärmen så kan man ju bli rätt blåst. Mitt i meningen får datorn för sig att ägna sig åt något annat och slutar ta emot text…

Nog måste det finnas något sätt att ändra inställningar, eller ge något kommando som går ut på att det är jag som bestämmer vilket fönster som skall vara öppet och vad datorn skall prioritera?

Inkanyezi
2009-06-30 15:56
0

Jag har inte hittat det, men jag skulle gissa att det går att göra i Linux. När det gäller Windows får man väl vända sig till Microsoft. Jag har upptäckt att det inte ens hjälper att ha de olika programmen på olika skrivytor, dialogrutor kommer upp på den aktuella skrivytan, och då kanske man inte ens direkt förstår vilket program det är.

Jag misstänker att enklaste sättet att komma ifrån det är att inte ha flera program öppna när man håller på och jobbar med dokument. Jag undrar vad de tänkte på när de lade fokus på dialogrutan. Jag upplever det också som bugg när dialogrutor kan vara dolda av aktuella fönster som ligger ovanför. Det enda sättet att växla så att man ser en dialogruta är att växla program (Alt-Tab), och när man har råkat få en som ligger under det aktuella fönstret så tror man väl i första hand att datorn har hängt sig… ända tills man råkar trycka på Y, J eller N.

Och jag håller med om att det kan vara oerhört irriterande.

Jag tror att den smidigaste lösningen vore att det kom upp en liten pratbubbla eller något som talar om att det finns en ruta som vill besvaras, eller att e-postnotifieringen inte gör något annat än att tala om att det har kommit in post, utan att ändra fokus. Notifieringar om uppdateringar brukar komma på det viset, och det är inte särskilt störande.

AndersE
2009-06-30 19:04
0

#11 Fast det verkar som om det är just sådana små "bubblemeddelanden" som gör att t.ex. skrivrutan i iFokus "avmarkeras".

Jag vet inte hur många gånger jag lyft på blicken för att upptäcka att sista meningen inte kommit med… Grrr!

Inkanyezi
2009-06-30 21:36
0

Ja, jag kör ju Ubuntu, och den är väl lite annorlunda. När det kommer en bubbla så växlar inte fokus, utan man kan lugnt fortsätta där man håller på. Jag har för mig att det är likadant i Windows när bubblan kommer nere i aktivitetsfältet, det som ligger nertill till höger och där bland annat minnesstickor kommer upp och liknande. När jag hade e-postnotifiering där så växlade inte fokus, utan det kom bara en bubbla som bleknade och försvann.