Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 14446 ggr
t0bias
4

Serietabell i Excel ?

På jobbet så håller jag just nu i ett kundjippo där vi spelar Fussball-spel. under hösten har vi haft en hel del kvällar där grundspelet har avgjorts och nu är det dags för slutspel, där finallagen får åka till London och spela finalen där.

Förut har jag skött alla serietabeller för hand och fyllt i mål, poäng mm. Men den mänskliga faktorn gör att det lätt blir fel, så jag tänkte höra om man kunde ordna fram en serietabell i excel som man sedan körde på projektor under turneringens gång.

4 lag möter varandra 2 ggr. 3 poäng vid vinst, 1 vid oavgjort och 0 vid förlust. Antal gjorda och insläppta mål bör vara med… samt att summeringen av tabellen är dynamisk…dvs att laget med högst poäng ligger först.

Någon som vet var det finns färdiga sådana program för nerladdning, eller någon som rentav gjort ett sådant tidigare och kan dela med sig??

Tack på förhand!!

/Tobbe

Niklas
0

Det låter som om det går att göra i Excel med hjälp av några formler och ett sorteringsmakro.

Jag har inte hört om något program men det borde verkligen finnas. Har du tittat på Download.com?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Skulle du kunna göra en dummy-skiss på hur det skulle kunna se ut när du är klar med allt? Jag är inte riktigt med på hur det ska presenteras.

Mvh // Johan

Cartman
0

Tobias, skrev ett simpelt åt dig nu…C

Cartman
0

Tobias, förra Excelfilen var ju inte helt korrekt. Möten 4 ggr istf 2 och inkorrekta statistiska beräkningar. Sortering sker map poäng och målskillnad.

Denna bör vara OK…C

Cartman
1

…du får högerklicka och "spara mål som", makrot funkar inte i webb-läsaren. C

t0bias
0

Snyggt jobb Cartman! Tackar för den hjälpen!!!

/Tobbe

t0bias
0

Cartman, hur skriver jag in resultaten för att han ska räkna rätt. Om jag skriver in tex 2-0 till Juvve mot Barca blir det "värdefel" i tabellen.

/Tobbe

Cartman
3

Först och främst, har hittat några buggar till, plocka ned bif "Score_NY2.xls". Denna är 100 % korrekt (hoppas jag).

Cartman
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Antag att det blir 2-0 till Juvve i bägge matcherna så skrivs dessa in enligt figuren. D v s lagen i kolumnen har alltid "hemmamatch" varför dessas siffror alltid skrivs motsvarande.

Ett resultat skrivs alltså in i 2 celler och då alltid som ett tal d v s inga minustecken etc.

Har lagt in denna bild i excel-filen under blad Info (i den nya ver).

t0bias
0

Klockrent!! Tack för hjälpen!!