Knas med lösenord
Hej!
Jag har en bärbar dator där jag har två olika använderkonton. Fick för mig att jag skulle ha inloggning med lösenord på den och skapade då detta.
Nu är problemet att jag inte kan komma in på mitt konto och det är det enda administratörskonto som finns på den så nu vet jag inte hur jag ska göra?
Lösenordet jag använde var ett ganska långt som jag brukar använda i olika sammanhang och jag var väldigt noga med att långsamt och med endast en knapptryckning i taget fylla i detta. Fick fylla i det två gånger också.
Jag har suttit i timmar och försökt olika kombinationer och möjliga förväxlingar, men utan framgång.
Jag kan naturligtvis omformatera datorn, men då förlorar en massa bilder….
Hur ska jag göra? Skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig förslag på hur detta kan lösas. Om det kan lösas?
Kör med Windows Vista.

Ofta så ligger det ett dolt administratörskonto som kommer upp om du går in i felsäkert läge. Tryck F8 under uppstart och välj felsäkert läge så kommer du dit.
Annars så finns det applikationer som du bränner ut på cd och sedan startar från och kan där sen välja att återställa dina lösernord.

Och om du startar med ett annat operativsystem så kan du komma åt dina filer och exempelvis föra över dem till en extern hårddisk. Ubuntu eller Puppy är två distros som funkar bra för det.

#2 känns dock lite overkill att föra över filer till en extern disk och sedan formattera om bara för att man glömt windowslösernordet:)

Nja, det är knappast overkill att först ta en backupp innan man börjar mixtra med systemet.

jovisst, alltid trevligt med backuper:P
Jag har inte vågat göra något än… är livrädd att det blir ännu tokigare. Sånt eländigt besvär bara för att jag ville ändra ett lösenord….

Jag ska ge dig ett tips som kan funka.
Prova att logga in med lösenordet som du gjorde, men tryck CapsLock innan. Du kanske hade CapsLock aktiverat när du skrev ditt lösenord. Jag har haft flera användare som har gjort det och sedan inte kunnat komma in på sitt konto för att de sedan försöker skriva lösenordet utan CapsLock.
Resultatet är ju att lösenordet har versaler och gemener omvänt mot vad man tror.
Det har jag gjort och det var inte det som var galet. Har även försökt att flytta händerna (jag skriver med alla 10 fingrar) ett steg åt vänster, höger, uppåt och neråt, men det hjälper inte heller. Vet ju också att jag just för att vara säker på att det skulle bli rätt, tryckte ner tangent för tangent med bara ett finger…..

Då är det mest troliga som jag kan komma på, att du två gånger i rad har tryckt på en av tangenterna så länge att den matade in tecknet två gånger, och lösenordet blir ett tecken längre. Prova alltså med ett tecken i taget att dubbla tecknet som du slår in och se om det funkar på något av tecknen i ditt lösenord.
Ja, det var ingen dum idé, det ska jag pröva…
Bara en tanke…
Har du bytt språk i datorn så att något åäö eller annan tangent som skiljer mellan olika språk inte stämmer?
Har prövat ditt förslag, funkade tyvärr inte 
Nej, språk har jag inte bytt

Och tillbaka till #2,3,4
Jag föreslog väl inte att hårddisken skulle formateras om, men jag föreslog på fullt allvar att göra en Ubuntu-skiva, starta på den, och sedan kopiera alla viktiga filer till externt medium, hårddisk eller minnespinne.
Man bör göra det oavsett vad man sen gör med systemet som sitter på den där hårddisken. När du har dina filer i säkert förvar på en annan plats, kan du prova program som återställer lösenordet eller om du vill installera om hela systemet eller återställa datorn.
Men jag tycker att det är mycket viktigt att du ser till att ha alla dina filer på ännu ett medium innan du börjar rota i systemet eller göra något mer med hårddisken. Och gör inte backupp på DVD eller CD, det är för osäkra media.
Jag vet inte vad Ubuntu-skiva är. Blir tvungen att be min killkompis göra det som du beskriver när han har kommit tillbaka från semestern.
Lite av hela grejen är väl att eftersom jag inte kommer in i datorn, annat än med gäst-login, så kan jag heller inte kopiera eller komma åt några av mina filer som ligger på administratörs-loginet.
Men det kanske är sånt Ubuntu-skivan fixar? Vad är det för nåt?

Ubuntu är en Linux-distribution, och den kan alltså starta datorn och läsa hårddisken. Normalt kan Ubuntu läsa hårddisken oavsett vilka konton som äger filerna, men Ubuntu skriver inte till hårddisken, utan bara till sådana enheter som du monterar efter att du har startat Ubuntu, alltså en extern hårddisk eller USB-minne till exempel. Man kan ladda ner den från nätet och bränna den till en skiva, och när man startar datorn på den skivan så kan man komma åt det man har på sin hårddisk.
Tryck CTRL+ALT+DEL två gånger vid inloggningsrutan. Du ska då få fram en annan inloggningsruta. Skriv administratör eller administrator som användare och ditt lösenord. Alternativt ska det finnas ett allternativ där det står "logga in som annan användare"
Har du testat en sån simpel sak som att inte fylla i något lösenord alls?
Ctrl+ osv osv fungerar inte. Får inte fram ngn annan ruta. Men har försökt skriva administratör/..tor vilket inte heller funkade-
Har också försökt med att inte fylla i ngt lösenord alls. Funkade inte heller.
Det värsta är väl att jag inte kommer åt banken. Och mitt ID-kort gick ut i januari och jag har varit slarvig och inte beställt nytt….
Som tur är så har jag ett eu-pass så det löste sig ändå. Men komma åt mina konton på samma smidiga sätt som jag brukar - via datorn - det går inte längre 
Får göra försök med Ubuntu som Inkanyezi har skrivit om, när kompisen har kommit hem från sin resa.

Om du har Nordea så kan du logga in på banken med Ubuntu, men det funkar inte med de banker som har ett eget program för att verifiera, eftersom det inte går att köra från cd-skivan. Man måste i så fall köra under wine, med programmet installerat som ett Windows-program på datorn. Det liknar lite att köra på en virtuell PC, men rent tekniskt sett är den inte virtuell, utan reell, eftersom wine tillåts köra på hårdvaran. Om man har Ubuntu installerat på sin dator som operativsystem går det alltså att lösa om banken har ett eget program för verifiering, men det är så klart enklare att installera om operativmiljön är Windows.
Har Handelsbanken och ett särskilt certifikat däifrån. Får väl ladda in det igen när datorn förhoppningsvis fungerar igen….
Handelsbanken har som alternativ ett kort med skrapkoder. Kan användas från vilken dator som helst utan certifikat. Kan vara en lösning tills vidare. Gå in på banken och snacka med dem…