Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1779 ggr
[krufix]
2009-07-06 17:41
0

hjälp 2

Hej igen.

Nu är det så att jag är ett fan av WoW, och när min morbror (som jobbar med datorer) skulle plocka ihop en dator sa jag specifikt att den skulle kunna klara spelet utan problem.
För då skulle den klara av PS3 och andra saker jag behöver till skolarbete.

Nu är det så att den fungerar till skolarbetet, men inte till spel.
Vad jag är spelar så tenderar datorjäveln att lagga med jämna mellanrum, ca 5 sec spel och lika mycket lagg.

Varför? Jag blir förbannad. Jag kan min dator, är väldigt noga med anti-virus program, vad/när jag installerar saker, när jag är ute på internet osv.

Det är jobbigt när den inte "fungerar" till det man specifikt bad om. (Det är inte direkt en dålig dator, så RAM-minnet, grafikkort, hårddiskutrymmet osv har inget med det att göra.)

guraknugen
2009-07-06 21:30
0

Lika lätt att svara på som att träffa bulls eye i totalt mörker på 100 meters avstånd… Det skulle ju underlätta om man fick åtminstone NÅGON form av information om vad det är för dator du har, vad du har installerat på den, och så vidare. Som din fråga är ställd så kan man aldrig komma med annat än rena gissningar, och dessa kan du ju i så fall lika gärna göra själv…

Uppfyller datorn vad som rekommenderas för spelet du pratar om?

Hjortronsylt
2009-07-06 22:17
0

/Krufix/ Tips! Vissa addon's kan göra så WoW laggar rejält och ställa till olika problem! Det kan vara vilken som helst av dom, så avmarkera alla addons och se om det hjälper och testa dej fram sen.

[krufix]
2009-07-07 00:16
0

#2 Nej saken är den, att vad jag än spelar så laggar det.

Diablo 2, The sims 2, Wow, Warcraft 3..

#1 Ja. Datorn (som sagt) är ihopplockad för att kunna klara de flesta spelen, WoW var ett krav

pentsium
2009-07-07 01:10
0

Laggar det om du spelar harpan också?

Inkanyezi
2009-07-07 02:09
0

#4 Den passningen var fin!

Jag tror jag ska våga en gissning. Det laggar när man spelar på nätet.

Jag har aldrig misstänkt att det beror på  min dator när det laggar, men å andra sidan kanske jag inte "kan min dator", för jag använder ju inte antivirus.

Hjortronsylt
2009-07-07 13:37
0

#3   Vad har du för bandbredd på internet? Att spela dom spel du angav med bara ex.vis 2 Mbit gör att det garanterat laggar, så som du beskriver att det gör.

Om du ser på Web-TV eller hyr film via nätet - laggar det då också? Eller är det bara när du spelar spel?

[krufix]
2009-07-07 23:03
0

Oh geez, jag ger upp den här tråden. ALLT laggar. Internet har inget med det att göra. Sims 2, Diablo 2 & Warcraft 3 går inte via nätet, t.ex.

Zpookey
2009-07-07 23:42
0

Exakt vad inom datorer är det din morbror jobbar med?
Det underlättar om du skriver vad det är för ett grafikkort, processor, mängd minne du har….och vad spelen du vill köra kräver.
Är alla drivrutiner uppdaterade? Är du 100% säker på det?
Är dom korrekt installerade? Är du 100% säker på det?

Har du installerat Windows Live messenger? Råkade du då ssamtidigt installera Family safety? Avinstallera det i så fall.

Vad är det för ett antivirusprogram som du har? Har du något av följande: Panda, Norton eller F-secure så är det inte alls osanolikt att det är det som är problemet eftersom att de suger ordentligt med kräm av datorn. Tyvärr hjälper det inte bara att inaktivera ett antivirusprogram eftersom att kärnan ändå ligger igång. Exkludera mappen som WoW ligger i så att inte antivirusprogrammet ligger och kollar av filerna hela tiden. Har du ZoneAlarm så kan du avinstallera det också eftersom att det har en tendens till att stoppa portar som kanske behövs.

HenrikLundin
2009-07-08 01:28
0

Tänkte säga precis samma sak som #7

En ritkgit VIKTIG del i datorn ifall du ska spela spel är Grafikkortet.

Ifall du kunde skriva vad för moderkort, cpu, grafikkort, processor och minnenstyp.

Sitter på en amd dual core som är klockad till 3,2 GHz, 3 gb ram, geforce 9800 GTX+ och de spel jag spelar laggar inte. Där bland är Diablo2 och har testat WoW utan lagg. Sen har jag även kört GRID, Collin Dirt utan lagg, Far cry 2 lagga lite då jag drog på.

Så för att vi ska kunna hjälpa dig kan vi behöva lite fakta. Inte bara att din morbror varit snäll och plockat ihop en dator.

Sajtvärd för fiske i fokus - välkommen att titta in!

[krufix]
2009-07-08 01:35
0

AMD 64x2  Dual Core Processor 6000+   3.00 GHz  2 GB ram

* AVG antivirus  * Malawarebytes - anti-malaware

Uppdaterar allt vartannan dag.

Hårddisk C = totalt 78 gb, 28 gb ledigt. D= 154 gb, 71,6 gb ledigt.

#9 Du får mig att verkligen låta som en idiot.

Zpookey
2009-07-08 02:33
0

Vad är det för ett grafikkort? Du kanske har ett för underdimensionerat grafikkort för dina spel.
När det gäller skolarbete och Photoshop CS3 (antar att det var det du menade med PS3) så spelar inte grafikkortet någon roll…det funkar ändå…men spel kräver helt annan prestanda av grafikkortet. Kan det vara så att han satt in för klent grafikkort?

HenrikLundin
2009-07-08 03:01
0

Har ett likande system som dig #10

PS3 använder mest ram, inte så mycket av grafikkortets processor utan mer av minnet på kortet när man väl behandlar lite bilder. Annars använder PS3 det vanliga ram minnet.

hejo
2009-07-08 08:47
0

Hej krufix.

Vad har du för operativsystem? Du har ju en jäkligt prestandastark dator så egentligen borde ju du inte ha några problem,men din hårdvara/dina spel hanteras ju inte särskilt bra…

Det mest enkla att göra är att fortsätta uppdatera drivrutiner och hoppas att laggandet blir mindre frekvent.Sedan kan ju ett annat nätverkskort och (som Zpookey påpekar) grafikkort kanske minska problemen.

Inkanyezi
2009-07-08 12:17
0

Jag har svårt att tänka mig att en snäll morbror stoppar in ett klent grafikkort i en burk av den kapaciteten idag. I stort sett alla grafikkort klarar ju WoW; det är ju gjort för äldre windowsversioner och en gammal version av Geforce, och det lär gå bra på alla nu aktuella grafikkort. I vart fall kan grafikkortet knappast åstadkomma lagg på sekunder och mer.

Men inte ens de bästa drivrutiner eller den snabbaste dator rår på en nätförbindelse som är trög. Jag har ett ganska gott exempel på dålig nätförbindelse i min bärbara dator. Den har 3G på 720 kB/s nominellt (ca 300 i verkligheten), och det som händer där är att nätet i regel funkar betydligt slöare än på min stationära som är 128 kB/s nominellt (ca 600 i verkligheten).

Det som gör att 3G laggar är inte att själva farten är slö, utan att svarshastigheten är rent ut bedrövlig. När den väl svarar, då går det fort, och det kan faktiskt ibland komma upp till 700 kB/s vid nerladdning, men bara när jag laddar ner stora filer, aldrig när jag ska hämta enstaka smärre block. Nerladdningsfart har ganska lite med svarstid att göra, och det kan ta sekunder innan servern svarar på ett anrop, trots att jag hela tiden har samma IP. Det är den långa svarstiden som uppfattas som lagg. Om jag till exempel ska öppna en sida på iFokus, så händer först ingenting, sedan ingenting, så ingenting igen, och så plötsligt laddar den sidan blixtsnabbt, medan den fast anslutna datorn börjar ladda efter en betydligt kortare svarstid, men laddar något mindre snabbt. Resultatet är att en sida laddas på mellan en och två sekunder via den fasta förbindelsen, medan den "snabbare" 3G-förbindelsen behöver minst tre sekunder och ibland mer än fem sekunder,

Så det finns andra flaskhalsar också. De kan ligga i brandväggen (routern?) eller de kan helt enkelt ligga hos leverantören, som har en server som är slö på att svara på anropet eller leta rätt på den sökta sidan, även om dataströmmen kan gå väldigt fort när den väl kommer igång.

[krufix]
2009-07-08 14:55
0

#13  XP Professional

ATI Radeon HD 3800 Series (grafikkort)

Jag VET att morbror har fixat mig en bra dator, det är inget fel på hårdvaran, och internet har som sagt inget med det att göra, men det ligger på 100 mbts/s

Hjortronsylt
2009-07-08 15:29
0

#15     Så om du kör offline från internet så funkar det att spela spelen utan att dom laggar?

[krufix]
2009-07-08 15:33
0

#16 Nej,

Internet har INGET med det hela att göra!

Hjortronsylt
2009-07-08 16:02
0

"Vad jag är spelar så tenderar datorjäveln att lagga med jämna mellanrum, ca 5 sec spel och lika mycket lagg."

"ALLT laggar. Internet har inget med det att göra."

Okey, det har inte med spelen att göra. Och inte med internet. Och inte med "RAM-minnet, grafikkort, hårddiskutrymmet osv" heller. Allt är uppdaterat. Inga program strular. Datorn är ny och ihopplockad av en kunnig.

Hm, måste nog härmed överlåta till andra att fortsätta försöka hjälpa dej.     Glad

Inkanyezi
2009-07-08 16:43
0

Nå. då kanske du också vet vad du har för typ av uppkoppling och vilken leverantör, och vilken hård-/mjuk-/firmware som ligger emellan din dator och bredbandet?

När du säger att "Internet har inget med det att göra" är jag böjd att hålla med dig, eftersom det uppenbarligen kan funka för andra. Men din anslutning till nätet har faktiskt en förbannad massa med det att göra, och problemet kan mycket väl finnas hos din bredbandsleverantör, vilket jag påvisade genom att nämna min 3G-leverantör (Telenor). Deras svarstid är så lång, att jag när jag ska ladda ner en sida ofta får vänta fem sekunder innan en sida laddas ner, medan det på den betydligt långsammare uppkopplingen på ComHem börjar ladda betydligt tidigare och på så sätt är laddat med nominellt 128 kB/s fortare än via den som nominellt har 720 kB/s. Sidan är färdigladdad via kopparlinan innan den har börjat laddas via 3G.

Det är osannolikt att lagg beror på datorn på ett så ringa krävande spel som WoW. Det är absolut mer sannolikt att det beror på din koppling mot Internet.

Som en liten anekdot kan jag nämna att jag för inte så länge sedan hjälpte en bekant att få mycket snabbare Internetuppkoppling, genom att byta ut en sladd som var klämd i en dörr mot en likadan sladd som var oskadad och utan att klämma den i dörren. Den gamla kabeln fungerade, men otroligt långsamt. Den nya kabeln gjorde förbindelsen snabb, oväntat snabb för personen som trodde att det berodde på datorn. Jag inspekterade kabeln efter att jag fick veta att det gick fortare med WLan än med kabel till routern.

Så undersök var felet ligger, det är troligen utanför din dator, och det ligger någonstans mellan den och Internet. Det kan vara din leverantör som har långa svarstider och att förbindelsen i praktiken är nere när den inte för tillfället pumpar data (som min 3G). Det kan ju göra att varje gång som spelet ska uppdateras, det dröjer fem sekunder innan din server svarar.

Och att WoW inte går via nätet? Lever vi i samma värld?

Du kanske skulle spela harpan i stället…

[krufix]
2009-07-08 17:10
0

Vad jag menar är, att spel som jag inte behöver köra via nätet som Warcraft 3, beter sig likadant.

HenrikLundin
2009-07-08 19:55
0

Kan vara så illa att komponenterna inte fungerar helt hundre tillsammans. Då får man dessa problem….

Har du möjlighet att testa byta grafikkort, minnen. Om dessa problem kvarstår så är det inget hårdvaru fel…

hoppas det löser sig.

btw, testat att installera om ditt operativsystem?

Inkanyezi
2009-07-08 20:08
0

Och så har jag så klart av misstag skrivit stort B i stället för litet (b) - hursomhelst, snabba bredband är inte alltid snabba, och svarstiderna är aldrig inräknade. Svarstiden beror så klart på flera olika saker på serversidan, bland annat namnservern, men den ska inte längre vara en flaskhals om man redan har kopplat upp mot samma webbadress. Och lika fullt är det så.

Jag har mycket svårt att tänka mig att ett spel som kräver minst 600 MHz processor, minst 256 MiB minne och grafikkort minst GeForce generation 3 skulle ha svårt att gå på den där burken. Naturligtvis kan det finnas fel i konfigureringen eller i drivrutinerna, men om annat går som det ska, exempelvis nerladdning via nätet eller Photoshop, då får man nog leta efter felen lite friare än att förutsätta att det ligger i datorn eller grafikkortet.

Och sånt som man kör i datorn kan väl definitionsmässigt inte lagga? Om den verkar långsam med sånt som bara går lokalt, då måste det så klart vara någonting i datorn, men då skulle den ju ha svårt att köra ordbehandlaren också, och Photoshop är olidligt på en burk som är slö.

Och om nu morbror var så snäll att han plockade ihop en dator, så kanske han också kan vara tillräckligt snäll för att titta på den och undersöka vad det är för fel.