Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 525 ggr
Robert
0

PDF

Jag har säkert tryckt på fel knapp för ngt ½-år sedan. När jag trycker på en pdf-fil på internet så får jag upp en död ruta och det händer ingenting. För att kunna läsa pdf-dokument så måste jag ladda ned sajtadressen till min Acrobat 5.0, det går men det är inte det bekvämaste alla ggr.

Hur gör jag för att ställa in min IE till att den laddar upp pdf i samma fönster?

Tack på förhand för att du orkar skriva några rader för att hjälpa mig.

Robert

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Använder du fortfarande Acrobat 5.0? Är det inte värt att uppgradera till 7.0? Den är snabb och trevlig.

Problemet löser sig säkert om du avinstallerar programmet och installerar det igen. Förmodligen är det någon inställning för filändelsen som tappats bort.

Med lite tur kanske du kan återställa detta i Acrobats inställningar, men jag har bara senaste versionen och vågar inte riktigt lite på att det ser likadant ut.

I Utforksaren kan man också fixa till sånt här. Gå till Verktyg, Mappalternativ, Filtyper och hitta PDF i listan. Här kan du se vilket program som Windows tycker att filen ska öppnas med. Om det inte är Acrobat, tryck på Ändra och välj rätt program.

Om det står rätt i rutan, kan du trycka på knappen Avancerat. Här kan du peka ut rätt sökväg till Acrobat Readern genom att markera Open. Se bifogad bild för hur mina inställningar är.

Mvh // Johan

Robert
0

Tack Johan för dina goda råd!

Jag ominstallerade programmet och det löste sig på den vägen. Jag behövde alltså inte avsintallera Adobe Acrobat 5.0 för att kunna lösa problemet.

Anledningen till varför jag inte har uppdaterat är att jag använder programmet endast till pdf utskrifter. I min lilla värld så ser jag inte heller någon annan användningsområden.

Hälsningar

Robert