Trasigt nätagg?
Halloj!
Johannespanzer här, huserar vanligtvis på modellbygge, men tänkte jag skulle fråga er här - trasigt nätagg?
Igår när jag var hemma, och skulle starta datorn, så var det stendött. Gamla bettan har även tidigare varit svårstartad, fläktarna har gått igång, men inte gått till "beepljud" och hd-knatter. Då har hon fått vila sig i 5-10 minuter och sedan någorlunda glatt sparkat igång.
Men igår var det inte en enda fläkt som rörde sig och trotts väntan gick inget igång. En lampa blinkade faktisk, på fronten, nån sorts strömlampa (tror jag) och nätagget blev varmt, men inga livstecken.
Dax att köpa nytt nätagg, eller finns det nåt jag borde prova?
Lite data ur minnet: nätagg chieftec 360w (tillverkat 2003!), moderkort nåt aopen, processor amd 2600… minne 2 gig, Inga hårdvaruändringar gjorda senaste 1 1/2 åren…
Behöver inte nödvändigtvis vara nätaggregatet det är fel på, men för att säga något säkert behövs lite felsökning. Någon datorkunnig kompis som bor i närheten kanske kan hjälpa dig med det?

Man kan kolla om nätagget funkar genom att sluta en av pinnarna till jord, den som är till för att starta. Det vanligaste felet när datorn är död är att moderkortet inte ger startsignal. Det är pinne 14 som ska kopplas mot en svart ledning i kontakten. Ett kort ögonblick kan man göra det när kontakten är urdragen ur moderkortet. Om fläkten går igång då är agreggatet helt. I så fall kan man prova att starta tjuvkopplat, dvs ansluta en ledning till 14 och peta in den i en svart, exempelvis i en extra hårddiskkontakt. Den ska bara slutas kortvarigt, och man kan använda en återfjädrande slutande knapp.
Man kan ofta se om agget ger ström genom att stoppa in ett USB-tillbehör som har lysdiod när datorn är avstängd. Om dioden tänds är agget troligen helt.
Om aggregatet är helt så är det ditt moderkort som strular.

#1 - nej tyvärr, det är jag som är den "datorkunnige" 
#2 - Inkanyezi - Ah, superbra tips! 
Ska prova med ett usb minne då när jag kommer hem, sen får jag se om jag vågar prova med ett gem där på kontakterna (efter att ha lusläst instruktionerna förstås).
Just nu kan jag inte minnas om moderkortets lilla kontrollampa (?) i hörnet lyste, men ska kolla det när jag kommer hem.

Oj, jag kanske missade lite; tjuvkoppling görs med en strömbrytare. Agget går så länge 14 är låg. Ibland när det är fel på ett moderkort går det att köra så, men ofta ställer moderkortet 14 låg så fort det går igång. Om det är fel på det då, så kan det troligen inte stängas av, utan man använder strömbrytare före datorn eller drar ur sladden när man har tagit ner systemet.
-- Och så letar man rätt på en ny dator som man kan använda när den säger upp sig helt och hållet…

#4 Inkanyezi Aha, så allt är inkopplat (moderkort, hårddiskar hela baletten), och jag tjuvkopplar pinne 14 till svart hårdiskkontakt med en strömbrytare.
Skulle inte det funka, kan jag dra ur allt och koppla moderkorts kontaktens #14 &15 och se om fläkten börjar röra sig? tänkte nog använda ett gem (och en gummiklädd peang)
Är det säkert att göra så, eller är det bäst att testa nätagget först:
-usbminne
-koppla #14 o #15
-testköra med tjuvkopplad #14

Om usb-dioden lyser när du sätter i den när allt är hopkopplat normalt, så dra ur den långa strömkontakten från moderkortet (med sladden urdragen) och testa kortvarigt 14 (den är ofta grön, men andra färger förekommer, ex grå).
Om du ska tjuvkoppla kan du så klart klippa bort ledningen till 14 och bara använda den för tjuvkoppling (slut ledningen mot en svart) , så kommer det också att gå att stänga av.
Men ingenting är riktigt säkert när man har ett moderkort som på något sätt är trasigt, så man ska leta efter ett nytt… eller en helt ny dator.
På min bild är det den gröna som har tre svarta på ena sidan och en svart på andra sidan, alla "com" i diagrammet på websidan jag pekade på innan. Du ser den alltså på samma sida som den lilla haken. I änden där 1 och 11 finns är det båda i samma färg för 3,3V. I mitt fall orange.
Det går så klart att använda vilken som helst av de svarta. Och du kan använda ett gem utan peang, spänningen är 5V, TTL-logik. Nummer 14 är alltså hög (+5V) när den är bortkopplad som på bilden, och den ställs låg genom att slutas mot en svart, och då ska aggregatet gå igång.
Och om strömaggregatet inte går igång när du provar att jorda pinne 14 så är det ju bara att leta rätt på ett nytt strömaggregat.

#6 Inkanyezi Stort tack för det utömmande svaret! 
Jag skall testa detta imorgon, återkommer med rapport om hur det gick, jag hoppas lite att det är nätagget, inte sugen på att köpa nya datordelar såhär i vårtider, finns annat att lägga slantarna på!

Kan tillägga att "tjuvstarten" på atx-nätagg alltid är grön (om det inte e ett som ej följer standarden som tex Dell…)

#8 Pentsium - tackar, mycket smidigt!
Provade med 2 usb minnen, inga blinkanden från dem.
Moderkortets lilla lampa lyser inte heller. Dock blinkar en lampa på chassifronten, kan inte minnas att jag sett den blinka innan dessa bekymmer.
Nu har jag provat att kortsluta (både 14 till 15 och 14 till annan svart hd strömkontakt), men inte ett livstecken. Nu beställer jag ett nytt nätagg helt enkelt och hoppas på det bästa?

Jo, det troliga är nog att det bara är nätaggregatet då.

Liten update, har köpt ett nytt nätaggregst nu, men ingen lycka, datorn startar fortfarande inte med det nya nätagget heller.
Följetongen fortsätter, senare i veckan ska jag till en kompis för att testa båda nätaggregaten.
Börjar misstänka moderkortet nu då.
Har du provat att pilla lite på alla kontakter och dra lite i kablar och sådant medan aggregatet är igång? Tänkte om det kan vara något glapp någonstans.
Annars är det väl moderkortet nästa, antar jag.
om du skall ha tag i reservdelar till äldre datorer är
nordichardware.se (data forum) ett bra ställe att kolla/annonsera efter saker på.

#12, ja jag har bytt och flyttat dem lite
#13 Aha, det kan vara ett bra tips! Kanske behöver ett "nytt" gammalt moderkort. 
Nu har jag testat båda nätaggen hos en kompis. Det gamla är inte helt trasigt, men nåt är fel, för kompisens dator startar inte heller, men moderkortslampan lyser och frontlampan blinkar.
Mitt nya nätagg fungerar! Vilket leder till att nåt annat i min dator är paj, troligen moderkortet. Dock blir det ingen handling, förrän troligen till hösten, om jag inte hittar ett riktigt billigt gammalt moderkort då, där kan Kryckes tips komma till pass!

Nu har jag klurat ut att mitt trasiga moderkort heter K8N Neo2-FX
Vet inte om man får "annonsera" här, men ett sånt önskas köpas, jag står förfrakten.
processorn en socket 939 och minnena ddr400 pc 3200, samt agpx8 grafikslot om någon skulle ha ett annat moderkort som passar.

Tackar för hjälpen allihop, nu är jag uppe och kör igen på "gamla bettan" . Blev ett asrock moderkort på tradera.
Det var mycket som pajade: nätagg - halvtrasigt, börjar starta min kompis dator, men inte "pip"
moderkort - dött
en chassifläkt - död
på-knappen (microswitchen) - död